Det kan næsten ikke gøres bedre: Uhyggen og katastrofen lurer i flot finale i islandsk trilogi

AOK
Litteratur
Anmeldelse

Boganmeldelse: Man får meget mere end en klassisk spændingsroman i islandske Ragnar Jónassons »Tågen«. Tingene udvikler ikke som forventet, og fortællingen er både afdæmpet, overraskende og sofistikeret leveret.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tonen er ligesom lagt, når en krimi indledes med, at en fremmed banker på døren under en rasende snestorm i en afsidesliggende udørk. Man fornemmer uhyggen og katastrofen, der lurer, og at det midaldrende ægtepar, der bor på gården og byder den fremmede ind i varmen, nok ikke skulle have været helt så gæstfrie.

Man får imidlertid meget mere og andet end en klassisk spændingsroman i islandske Ragnar Jónassons »Tågen«. For det første udvikler tingene sig ikke helt som forventet i det øde beliggende hus, og det er både afdæmpet, overraskende og sofistikeret leveret.

Ragnar Jónassons bøger har solgt 1,5 millioner eksemplarer verden over og udkommer i 32 lande. The Sunday Times har udråbt ham til at være en af verdens bedste krimiforfattere i dag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gads Forlag.

For det andet er der andre tråde i romanen, der gør den til mere end blot klassisk krimifiktion: »Tågen« er også en fortælling om ophav og opvækst, om overgreb og afmagt, og om hvor langt man kan komme ud i tovene, hvis der sker ens barn noget grimt.

Feministisk undertone

»Tågen« er tredje og sidste bind i Jónassons fornemme og internationalt hyldede trilogi om politikvinden Hulda Hermannsdottir, der har sit at kæmpe med både privat og professionelt. Hun bliver gang på gang forbigået af mandlige chefer og kolleger, også selv om hun tydeligvis er dygtigere end de fleste.

Der ligger med andre ord en klar feministisk undertone i serien, uden at Hulda på nogen måde træder i karakter som rød-bestrømpet rappenskralde.

De tre bind er skrevet i omvendt kronologisk rækkefølge, så første bind, »Mørket«, foregår lige inden Huldas ufrivillige pensionering, mens »Øen« handler om en vigtig sag midt i hendes karriere, og handlingen i sidste bind finder sted cirka ti år tidligere.

Undervejs har man fået hints til Huldas liv, hvor en ukendt, amerikansk far, et svært forhold til moren, en tidligt afdød ægtemand og skyggen af en datter alle spiller en rolle.

Øde Island

I »Tågen« løftes sløret for det, der gik forud, og man forstår, at den dårlige sigtbarhed, der henvises til, ikke kun er det snefog, der har gjort det svært at se en hånd for sig, da den fremmede kommer forbi i det øde nordøstlige Island.

Tågen er tredje bog i krimitrilogien om Hulda Hermannsdottir fra Reykjavik Politi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gads Forlag.

Det er også en sindstilstand hos de forældre, der må leve videre med smerten over det ubærlige, der er hændt deres barn.

Det gælder for Hulda, som det gælder for forældrene i en sag, hun efterforsker om en forsvunden ung kvinde, og det spiller også en væsentlig rolle i det, der kommer til at ske på den afsidesliggende gård.

Jónasson får således flettet tre forskellige historier sammen til et raffineret, foruroligende fletværk – tre historier i »Tågen« om tre forskellige familiers triste skæbne, og tre forskellige bøger med hver sit afsluttede plot – hvor den atypiske heltinde Hulda Hermannsdottir er det samlende omdrejningspunkt.

Fletningen, denne trilogi, er fed og formfuldendt, og alle de mange tråde er fornemt samlet i en afslutning, hvor læserne får mere at vide om det, der er hændt, end politiet og sagens hovedpersoner, og hvor læserne til gengæld skånes for bloddryppende scener og al den gru, som bogens figurer møder.

Det kan næsten ikke gøres bedre. Flere spændingsforfattere af Ragnar Jónassons slags, tak!

Tågen
Forfatter: Ragnar Jónasson. Oversætter: Rolf Stavnem. Sider: 288. Pris: 250 kroner Forlag: Gad.