Bestselleren, der har solgt en million i USA, var ved at lulle anmelderen i søvn

Boganmeldelse: Brit Bennetts »Det der skiller os« handler om tunge emner som race, identitet og familie. Bogen har opnået astronomiske salgstal, og filmrettighederne er solgt til HBO, men kvantitet og kvalitet følges bestemt ikke altid ad.

I forfatter Britt Bennetts roman »Det der skiller os« er racisme det gennemgående tema, og det gør kommer særligt til udtryk i det miljø, bogen udspiller sig i, flækken Mallard, Louisiana. Fold sammen
Læs mere
Foto: Samuel Corum
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kaster man et blik på The New York Times’ prestigefyldte bestsellerliste, spørger man de mere end en million amerikanere, der allerede har haft betalingskortet oppe af lommen, og sender man en mail til HBO, der har sikret sig tv-rettighederne, så synes der ikke at herske tvivl om, at »Det der skiller os«, skrevet af amerikanske Brit Bennett, er en virkelig, virkelig god bog.

Og hvor ville jeg dog, som ethvert andet moderne menneske, der trods sit indædte ønske om være noget for sig også higer efter at være en del af en flok, ønske, at jeg kunne springe med på vognen og tilslutte mig massernes begejstring.

Men det kan jeg desværre ikke.

For i stedet for at blive helt og aldeles opslugt af generationsromanen, der med tvillingesøstrene Stella og Desiree Vignes samt deres døtre, Jude og Kennedy, i hovedrollerne tager tunge emner a la race, identitet, familie og kærlighed under omfattende behandling, så endte jeg med at blive lullet i søvn.

Brit Bennetts fortælling går simpelthen for langsomt, og antallet af gearskift undervejs fra start til slut er så lavt, at det føles som nul. Og ja, der er bestemt kvaliteter ved at skynde sig langsomt, men når man sætter sig for at fortælle en historie, der strækker sig over fire årtier, og som omfatter hele tre generationer af kvinder plus deres kærester, ægtefæller, venner og bekendte, så kræver det altså en vis form for fremdrift. Ellers ender det, der sikkert er tænkt som en episk rejse i tid og tematikker, med at blive en opslidende ørkenvandring uden solcreme.

Farvekoder og identitet

Når det er sagt, så er der så sandelig ting, der fungerer i Brit Bennetts gennembrudsroman, der i øvrigt er blevet oversat til mere end 30 sprog, herunder nu også til dansk.

»Det der skiller os« er forfatteren Brit Bennetts store gennembrud. Bogen strøg direkte til tops på New York Times’ bestsellerliste, og den er senere hen blevet en international bestseller. Desuden har streaminggiganten HBO sikret sig filmrettighederne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gyldendal.

Blandt andet hendes behandling af den racisme, der gennemsyrer alt og alle, ikke mindst i flækken Mallard, Lousiana, hvor Dignes-tvillingerne stammer og senere hen flygter fra (inden de skilles fra hinanden), og hvor farveforvirringen i øvrigt er stor.

Byens indbyggere er nemlig – på systematisk fremavlet vis – gevaldig lyse udgaver af sort, altså en art beige, og alle gør alt, hvad de kan, for at lægge distance til de sorte og selv blive så hvide som mulig, sideløbende med, at de udsættes for racisme fra netop de rigtig hvide, som indbyggerne derfor naturligvis (heller) ikke rigtig kan lide.

Og inden nogen skulle blive inspireret til at fare i blækhuset og harcelere over den bramfrie brug af sort, hvid og beige, så er farvekoderne ikke mine, men derimod Brit Bennetts.

Så tilbage til historien.

For »Det der skiller os« handler ikke kun om racismens mange ansigter på amerikansk jord. Bogen tager også fat om en universel, identitetssøgende udlængsel, der går (ufrivilligt) i arv uanset miljø, og som ingen udløbsdato synes at have, til trods for at man efter bedste method acting-evne forsøger at overbevise sig selv om det modsatte ved at spille en anden, end den man er.

Dette smertelige (og hamrende aktuelle) faktum bliver ikke mindre smerteligt af, at bogens primære persongalleri, ud over racisme- og identitetskvaler, også bakser med kærlighedens mange arme, der tit og ofte gør ondt i mere end en forstand.

Så jo, for pokker, »Det der skiller os« kan bestemt rigtig, rigtig meget, og den kunne i min optik også have været en virkelig, virkelig god bog, hvis dog bare Brit Bennett havde brugt meget mere krudt på gearstang og speeder.

Det der skiller os
Forfatter:
Britt Bennett. Oversættelse: Juliane Wammen. Sider: 400. Pris: 299,95 kroner Forlag: Gyldendal.