5 stjerner: Pseudotvillinger vokser sammen til et yndigt lille monster i vellykket og uhyggelig gotisk gyser

Boganmeldelse: Daisy Johnsons stramt komponerede »Søstre« handler om fortidens traumer og lykkes i overrumplende grad med den svære balance mellem det uforklarlige og det psykologiske. Som sådan lægger den sig i slipstrømmen fra forfattere som Peter Øvig og Delphine de Vigan.

Den britiske forfatter Daisy Johnson udgav i 2020 romanen »Søstre«, der nu er blevet oversat til dansk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Daniel LEAL-OLIVAS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man behøver ikke at være specielt begejstret for gotisk litteratur for at blive opslugt af Daisy Johnsons bemærkelsesværdige roman »Søstre«.

Den unge britiske, tidligere Booker Prize-sortlistede forfatter spiller nemlig på flere litterære strenge, og det gør hun behændigt, begavet og med underspillede budskaber flettet ind i fortællingen.

»Søstre« kan ikke umiddelbart kategoriseres under én genre, men hvis man skulle forsøge sig, kunne det være under den sammensatte betegnelse gotisk realisme med et feministisk touch. Johnson leger med det overnaturlige og uforklarlige, samtidig med at hun mellem linjerne giver ledetråde til naturlige, psykologiske forklaringer. Det er en svær balancegang, men hun lykkes i overrumplende grad.

Den lille, stramt komponerede roman handler om to teenagesøstre, July og September, der flytter med deres mor til et faldefærdigt hus ved havet. En voldsom begivenhed har fået moren til at installere sig i det hus, hun ellers ikke bryder sig om, og kun gradvist kommer årsagen frem. Som læser aner man, hvad flytningen og fortidens traumer udspringer af, men den rette og meget overraskende sammenhæng går først op for én til allersidst.

Med uhyggelig hånd

July og September er født med ti måneders mellemrum, en slags pseudotvillinger, der på mange måder er hinandens modsætninger. Den ældste og dominerende September styrer den mere forsagte og uselvstændige søster med hård og uhyggelig hånd.

Forfatter til bogen »Søstre«, Daisy Johnson, blev i 2018 sortlistet til Man Booker-prisen som den yngste forfatter nogensinde for sin første roman, Everything Under. Fold sammen
Læs mere
Foto: Screaming Books.

De leger »September siger…«, hvor lillesøsteren skal udføre alt det (mere og mere groteske), hun bliver befalet, og det gør hun så, hvor ondt og dumt det end er. De er så at sige vokser sammen i én, et yndigt lille monster med en mørk og en lys side, hvor moderen og resten af verden efterhånden lukkes ude. Deres symbiose går så langt, at de opfatter, hvad den anden tænker, og føler det, den anden mærker. Da September forlanger, at deres fødselsdage lægges sammen, fejres de begge fremover 5. september.

Moderen, der er børnebogsforfatter og illustrator, er sært fraværende, hun er tydeligvis depressiv, både som følge af et uroligt kunstnersind, oplevelser fra fortiden med pigernes uligevægtige og voldelige (nu afdøde) far  og ikke mindst en begivenhed, der har fået dem til at flygte ud til dette afsidesliggende hus med mærkelige lyde og livagtig omklamring.

Den spændingsmættede handling er imidlertid ikke kun ren underholdning. Johnson tager fat på emner som digitale og fysiske sexkrænkelser på en måde, så der ikke er nogen løftede pegefingre, men hvor kvinders udsathed gøres synlig. Hun beskriver sorg og skam, så følelserne får siderne til at vibrere, uden at der dermed psykologiseres eller moraliseres.

Samtidig leder hun læseren ind i det sårbare sinds mikrokosmos, så man mærker den bipolare og jeg-splittede person indefra. »Søstre« lægger sig således i slipstrømmen af senere års stærke litterære udgivelser om psykisk sygdom, fra Peter Øvig og Delphine de Vigan til Karen Fastrup og senest Fine Gråbøl, men hvor sindsformørkelsen her bliver gotisk, og det gotiske bliver stofligt, virkeligt.

Det hele er skrevet med fortættet, poetisk pen, skiftevis fortalt af jegfortælleren July og en tredjepersonsfortæller om moderen, smukt oversat og med sætninger som »aftenen synker væk« og »de voksne havde glemt, hvordan det var at være virkelig bange.«

At være bange er dog ikke noget, man sådan lige glemmer efter at have læst denne overrumplende roman, hvor både ydre og indre dæmoner truer. Men undervejs glemmer man tiden og nuet og lydene omkring én og bliver til gengæld mindet om den gotiske romans fine potentiale.

Søstre
Forfatter:
Daisy Johnson. Oversætter: Rasmus Hastrup. Sider: 185. Pris: 250 kroner Forlag: Screaming Books