5 stjerner: Bogen var så erotisk og radikalt udfordrende, at den blev censureret – og senere brændt af nazisterne

Den tyske skuespiller Marlene Dietrich som »Lola Lola«, i hendes store gennembrud »Der blaue Engel« af Josef von Sternberg fra 1929. Billedet er fra en screening af filmen i Babelsberg Studio in Potsdam, Berlin. missing

Boganmeldelse: I sin radikale roman fra 1931 skildrer Erich Kästner med korte, knappe ironiske og præcise sætninger et dekadent og kakofonisk Berlin, hvor komedien og tragedien konstant veksler.

For den besøgende på den netop åbnede Louisiana-udstilling med den nøgternt/registrerende titel »Det kolde øje« vil et oplagt supplement til signalement af et Tyskland i 1920erne være læsning af den aktuelle udgivelse af Erich Kästners roman »I hundene.«

På en af Louisianas vægge hænger en tekst, »Saglig romance«, skrevet af netop Kästner, i 1928, på en dobbelthed af munterhed og tristesse: »De optrådte muntert, men de var triste/prøved’ at kysse, men føl’sen var sær«. På en anden væg hænger Otto Dix’ maleri af den moderne kvinde, journalisten Sylvia von Harden, med de knaldrøde læber og cigaretten dinglende i hånden, og på en tredje væg stjæler en filmplakat så opmærksomheden med sin reklame for Walther Ruttmanns film »Die Sinfonie der Grosstadt«.

Andre læser også