4 stjerner: Hun forelsker sig hovedkuls i en »strandvejsdreng« – og nu gør det forbandet ondt

AOK
Litteratur

Boganmeldelse: Mona fra ghettoen møder Nikolaj fra Strandvejen, og foruroligende musik opstår i Stine Askovs højst anbefalelsesværdige roman, »Nøjsomheden«.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man var professionel kyniker, iført pr-kasket og et funklende behov for at bidrage til øget omsætning, ville det have været storslået, hvis Stine Askovs roman »Katalog over katastrofer«, der handler rigtig meget om 80ernes koldkrigsangst for atomvåben, var udkommet i dag og ikke, som den gjorde, i 2020.

Omvendt kan man sige, at indholdet af bogen, som Stine Askov netop er udkommet med, måske er lige, hvad vi har brug for i en tid, hvor Vladimir Putin med koldt blod har trukket alt og alle tilbage til en tid og en situation, som langt, langt de fleste troede hørte fortiden til.

Stine Askov er nemlig aktuel med romanen »Nøjsomheden«, der handler om kærlighed, hvilket man aldrig hverken kan få eller give nok af.

Og nej, der er ikke tale om en lalleglad love story med Hugh Grant i hovedrollen, der til tonerne af »Sound of Music« kommer ridende ind i Bridget Jones’ klumpedumpehjerte på en hvid hest. Det er jo Stine Askov, der har skrevet historien.

Så der er derimod tale om 19-årige Mona fra ghettoen Nøjsomheden i Helsingør, der med sine 156 centimeter og fødedygtige hofter forelsker sig hovedkuls i den høje, ranglede, litteraturvidenskabsstuderende Nikolaj, som bor i et anneks i baghaven til forældrenes Øresundsvilla.

Og i »Nøjsomheden« gør kærligheden det meste af tiden skide ondt. Ligesom Monas hjerte, som bogen tager udgangspunkt i, er et hårdt brugt ét af slagsen, der ved mødet med Nikolaj både lukker i og lukker op, falder og rejser sig, giver sig hen og giver igen.

Især Monas fortid, der er spækket med en usund, men gennemgribende hensyntagen til alle andre end hende selv, udfordrer udviklingen af et kærlighedsforhold til Nikolaj, hvis interesse i Mona er lige præcis så lige ud ad landevejen, at Mona ikke bare må knibe sig selv i armen, men også opfinde huller i vejen for at beskytte sig selv.

»Omvendt kan man sige, at indholdet af bogen, som Stine Askov netop er udkommet med, måske er lige, hvad vi har brug for i en tid, hvor Vladimir Putin med koldt blod har trukket alt og alle tilbage til en tid og en situation, som langt, langt de fleste troede hørte fortiden til.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Gyldendal.

Og her ville det så være ualmindelig oplagt at afsløre, om kærligheden mellem bogens to hovedpersoner overlever Monas hensyntagen til eksempelvis hendes psykisk syge mor, hendes pusher af en fætter samt ekskæresten, der ikke gad Mona, men som nu godt gider Mona.

Andet end kærlighed

En afsløring af, hvorvidt kærlighedshistorien om Mona og Nikolaj ender godt eller skidt, ville være upassende. For den skal man læse sig til. Til gengæld kan det snildt afsløres, at »Nøjsomheden« – trods kærlighed med stort K som den store drivkraft – også handler om andet.

For eksempel om bøger, som ikke blot er det, der til at starte med bringer Mona, som arbejder i en boghandel, og Nikolaj, som en dag træder ind i netop denne, sammen, men som også er med til at highlighte de to hovedkarakterers habitus blandt andet via spørgsmål a la, hvad er god og dårlig litteratur? Er der noget, der er rigtigt og forkert i måden, hvorpå man omtaler litteratur? Og afhænger det af, hvilket samfundslag man kommer fra? Og kan man virkelig koge essensen af en klassiker ned til et par linjer på en gul post-it?

Fine svar bliver givet, og i den forbindelse får koryfæer som Sophus Clausen, Søren Ulrik Thomsen og Tove Ditlevsen taletid. Det er dog vand i forhold til den mikrofontid, der er afsat til moster Tut, som ligger for døden på et hospice efter et helt liv at have fungeret som et no-bullshit-kompas såvel som et fandenivoldsk og altid hjertevarmt anker i Monas tilværelse, der i øvrigt på bogens sidste sider rammes af død.

Heldigvis for Mona og kærligheden er døden ikke et dræbende punktum, men derimod i bedste tarotkortstil et varsel om en ny begyndelse. Og apropos begyndelse, så vil jeg anbefale dig, kære læser, at begynde på »Nøjsomheden« hurtigst muligt.

Jovist, skitseringen af forskellene på Mona og Nikolaj er til tider lidt for omfangsrig, hvilket man også kan sige om Stine Askovs flittige brug af eksemplificerende flashbacks til fortiden, der naturligvis har til hensigt at fungere som fremkaldervæske i nutiden, men som i længden bliver en anelse for, ja, flittig, og ja, fremkaldende.

Men skidt pyt. Kærligheden overvinder alt. Forhåbentlig også Putin.

Nøjsomheden
Forfatter:
Stine Askov. Sider: 366. Pris: 249,95. Forlag: Gyldendal.