Berlingske bragte 19. august en artikel om, hvordan lobbyister havde skrevet et debatindlæg om aldersgrænser for køb af tobak, som blev underskrevet af en række partiers ungdomsformænd. Jeg skal ikke at gøre mig til dommer over ret og vrang i den sag. Mit ærinde er derimod at gøre opmærksom på, at Philip Morris hverken har lod eller del i den sag. Men debatindlægget er fejlagtigt blevet sammenkoblet med en studietur for politiske ungdomsformænd, som var arrangeret af Philip Morris.

Jeg er selvsagt tilfreds med, at Berlingske har rettet de fejlagtige oplysninger i artiklen. Når jeg alligevel skriver, er det for at påpege, hvordan Philip Morris arbejder. Philip Morris er transparente i vores dialog med andre, det være sig organisationer, styrelser eller ungdomspolitikere. Vi har ikke behov for at feje noget ind under gulvtæppet, og der er intet hemmeligt eller fordækt i, at vi i maj havde inviteret en række ungdomspolitikere med på en studietur. Formålet med turen var, at de skulle have indsigt i, hvad vi har iværksat af talrige initiativer for, hvordan fremtiden bliver røgfri.

I den ophedede diskussion om højere aldersgrænse og generationsforbud kan jeg i øvrigt ikke lade være med at undre mig en smule over opfattelsen hos en række sundhedsaktører, hvad angår unge politikeres moralske habitus. Er det virkelig sådan, at man har så lidt tillid til unge politikere, at man for alvor tror, at man kan købe deres holdninger ved at skrive et indlæg for dem, byde på en kop kaffe eller arrangere en studietur på turistklasse? Personligt har jeg meget større tiltro til morgendagens politikeres holdninger og moral.

Christopher Arzrouni, kommunikationschef, Philip Morris Danmark