Volvo i frontalangreb på tyskerne

Med den nye S60 sætter Volvo køredynamikken og hybridteknologien i højsædet. Vi prøvekørte den i bjergene nord for Los Angeles, og den amerikansk byggede S60 ligner den konkurrent til Mercedes og BMW, som forgængeren aldrig blev.

S60 produceres som den første Volvo personbil nogensinde i USA på svenskernes nye fabrik i South Carolina. Testkørslen af bilen er dog henlagt til sunny California. Foto: PR

Det er små 35 grader i bjergene nord for Malibu i udkanten af Los Angeles. Vejen snor sig som en spaghetti tabt på gulvet. Det her er sportsvognsnirvana.

Sidst jeg kørte på denne vej, var det i Alfa Romeos kompromisløse 4C Spyder. En lille, let, centermotoriseret sportsvogn med en perfekt vægtfordeling og et temperament som en skizofren primadonna. Det ene øjeblik forsøgte den at tage livet af mig, det næste leverede den køreglæde, som kun få automobiler formår. At køre i grænselandet mellem komplet nydelse og intens frygt er for en automobilaficionado det samme, som når en træningsfanatisk glutenfornægter sætter tænderne i en smørbagt croissant den ene dag om ugen, hvor hvidt brød er OK.

Så at køre ruten i en Volvo lyder på alle måder som et antiklimaks. Som at tage støvler på til bal hos Dronningen, for guderne skal vide, at Volvo er kendt for meget, men ikke for at underholde. Men i virkeligheden sidder jeg med underkæben i skødet. Ikke fordi den nye Volvo S60 matcher den hysteriske italiener, men fordi den overrasker så positivt. For nok er Volvo midt i en genfødsel med to-cifrede vækstrater i salgstallene globalt og den ene bedste-bil-pris efter den anden på trofæhylden hjemme i Gøteborg, men køredynamisk underholdende er Volvos nye modeller ikke. Men den her er anderledes.

Kabinen oser af klassisk skandinavisk elegance. Få knapper, lækre materialer og en aura af ro. Fotos: PR

Nuvel – jeg sidder i topmodellen i den nye Volvo S60 modelserie. Den hedder T8 Twin Engine Polestar Engineered. Ikke fordi den er konstrueret af en poledancer (de politisk korrekte svenskere har formodentligt ikke fantasi til at kunne foretage associationen mellem polestar og en stripklub), men fordi Polestar er Volvos performanceafdeling.

Det er dem, der laver de hurtigste og skarpeste modeller på modelprogrammet. De er sædvanligvis gode, men dog ikke noget match for deres tyske kollegaer hos M-Divisionen (BMW’s performanceafdeling) eller AMG (Mercedes performanceafdeling). I tilfældet S60 har de dog overgået sig selv.

Ingen diesel og masser af el

Men først lidt overordnet om modellen. Volvo S60 er Volvos mellemstore sedanmodel. En bil, der skal konkurrere med Audi A4, BMW 3-serie, Alfa Romeo Giulia og Mercedes C-Klasse. Dens søstermodel, V60, er den klassiske stationcarudgave. V60 lancerede Volvo allerede i foråret, mens den nye S60 først lander i Danmark i foråret 2019. Men hvorfor et helt år mellem? Fordi S60 adskiller sig mere fra V60 end det normalt er tilfældet mellem en stationcar og en sedanudgave af samme bil. For det første bygges den nye S60 i USA og ikke i Sverige. Det er første gang, Volvo Personbiler producerer en bil i USA. Udover at være bygget i USA, bliver den nye S60 også den første Volvo i flere generationer, der ikke bliver lanceret med en dieselmotor. Det selvom søstermodellen V60 fås med dieselmotor, og de europæiske bilkøbere stadig køber tusindvis af dieselbiler.

Volvo S60 er i T8 Polestar Engineered-versionen den mest velkørende Volvo lanceret de seneste 15 år. Foto: PR

Volvo S60 lanceres i Danmark i fire motorvarianter, når den lander til foråret. En T5-udgave med 250 hk fra en 2,0 liter turbobenzinmotor, en T6 Twin Engine plug-in-hybrid med 340 hk, en T8 Twin Engine plug-in-hybrid med 390 hk og den testede T8 Twin Engine Polestar Engineered opladningshybrid med cirka 415 hk (de endelige specifikationer på T8 er ikke helt klar endnu). Alle Twin Engine-modellerne har udover den 2,0 liters turbobenzinmotor, der trækker forhjulene, også en el-motor placeret ved baghjulene. Det giver dem det, Volvo kalder for E-AWD. Altså elektrisk firehjulstræk. At det er plug-in-hybrider betyder, at de har et batteri placeret mellem forsæderne. Det kan oplades via en ladestander eller stikkontakten, og når det er fuldt opladet, kan opladningshybriderne køre op til 45 km på ren el-drift. Perfekt til bykørsel, eller hvis du har under 20 kilometer til arbejde, for så kan du lege rendyrket el-bilist.

Som en alpin skiløber

På min spaghettivej bruger jeg dog ikke el-motoren til at begrænse min CO2 udledning, men til at supplere benzinmotoren i jagten på underholdning og for at teste, om Volvo har ret, når de siger, at S60 er den køredynamisk mest underholdende vogn, de nogensinde har lavet.

Jeg har kørt alle nye Volvoer de seneste 15 år, og baseret på den empiri, må jeg nikke anerkendende ja til Volvos påstand. Dens flow er som en alpin skiløbers. Placér den rigtigt i kurverne, lad de store Brembobremser tage farten ud af bilen, og lige der hvor kurven begynder at rette sig igen, sparkes alle bilens kræfter ned i hjulene med et præcist tråd på speederen.

Den nye Volvo S60 er den firedørs udgave af stationcaren V60. Men den adskiller sig (udover karosseriformen) ved at være bygget i USA og ved ikke at få en dieselmotor. Det sidste kan blive et problem i Danmark. Foto: PR

Forhjulene sætter kløerne i den californiske asfalt, og fordi el-motoren på bagakslen leverer alle sine kræfter fra 0 o/min, sætter den af med baghjulene, som en kat der springer op på et bord. Det gør den en anelse anderledes at køre end traditionelle performancemodeller, hvor man skal have motorens omdrejninger over 3.500 o/min, før de leverer deres æselspark. I den Polestar Engineered version har svenskerne ændret undervognen og monteret sportslige Öhlin støddæmpere.

De mekaniske detaljer er ikke så afgørende som det faktum, at bag rattet giver S60 en tilfredsstillelse, som får mig til at knibe øjnene en anelse sammen og gå marginalt mere aggressivt ind i det næste sving. Sådan fortsætter legen, indtil jeg igen befinder på Pacific Coast Highway på vej tilbage mod L.A.

Den nye Volvo S60 er den firedørs udgave af stationcaren V60. Men den adskiller sig (udover karosseriformen) ved at være bygget i USA og ved ikke at få en dieselmotor. Det sidste kan blive et problem i Danmark. Foto: PR

Bilens største handicap

Nu kommer T8 Twin Engine Polestar Engineered-versionen af S60 formodentligt til at koste ca. 800.000 kr. og bliver dermed næppe den mest solgte i et modelprogram, hvor fraprisen på en S60 T5 Inscription bliver lidt over 600.000 kr. – den nye S60 introduceres kun som enten den pæne og pyntede Inscription eller som mere rå og sporty R-Design.

Bilens største handicap bliver i min optik den manglende dieselmotor. I hvert fald på det danske og de europæiske markeder. Til pendleren, der kører +30.000 km om året og meget på motorvej, er hverken hybrid eller benzinversionen et gangbart alternativ til en dieselbil. Men i USA og i Kina, hvor de bedre kan lide sedaner og anskuer diesel som noget, man hælder på traktorer og lastbiler, der er det måske ikke så dumt at fokusere på benzinmotorer og flere opladningshybridvarianter og så lade os europæere beholde en dieselmotor i vores elskede staioncarvariant V60. I sidste ende vil markedet give svaret.

S60 produceres som den første Volvo personbil nogensinde i USA på svenskernes nye fabrik i South Carolina. Testkørslen af bilen er dog henlagt til sunny California. Foto: PR

De endelige priser og beskatningsgrundlaget på den nye S60 er formodentligt klar i starten af 2019, og de første biler lander i Danmark omkring maj. Først skal den nemlig introduceres i USA, og vurderet ud fra de andre bilisters interesse på Pacific Coast Highway, kan den hurtigt gå hen og blive et hit på dens nye hjemmebane.

Hit eller ej så er signalværdien og produktets kvaliteter ikke til at tage fejl af. Topmodellen T8 Polestar viser, at Volvo vil være mere end bare det sikre og stilistiske alternativ til de tyske premiumbiler. De vil køre op med tyskerne på deres køredynamiske hjemmebane. Der er svenskerne ikke helt endnu. I hvert fald ikke i den generelle opfattelse ude i markedet. Men den nye S60 T8 Polestar er et firehjulet bevis på Volvos ambitioner og deres evne til at føre ambitionerne ud i livet, for jeg er næsten lige så godt underholdt bag rattet som i en BMW 340i.

AOK var inviteret af Volvo

Store Brembobremser og Öhlin støddæmpere er med til at gøre T8 Polestar Engineered-versionen til Volvos mest underholdende model i en halv generation. Foto: PR