Thomas Hwan efter fire år som Alf i »Bedrag«: »Det er også en lettelse at sige farvel til rollen«

Der er ikke mange danske skuespillere, der får lov at arbejde med den samme rolle i fire år. Det byder på særlige muligheder - og særlige udfordringer, fortæller Thomas Hwan og Esben Smed.

Thomas Hwan i rollen som kriminalbetjenten Alf, nu i tredje sæson af DR-serien »Bedrag«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Laust Trier Mørk

Det er kun ganske få danske skuespillere, der i løbet af deres karriere får mulighed for at arbejde med en karakter så længe som Esben Smed og Thomas Hwan, der i fire år har haft de bærende roller i DRs serie »Bedrag«.

Der er netop sluttet optagelser på den sidste og tredje sæson, der begynder et par år efter de dramatiske begivenheder, der afsluttede forrige sæson. Da anden sæson sluttede, var Nicky (Esben Smed) flygtet til udlandet, mens Alf (Thomas Hwan) var blevet overladt til en uvis skæbne efter at være blevet skudt ned af forbryderen med kælenavnet Svenskeren.

I seriens manuskript har de to karakterer været gennem en udvikling, og efter de mange måneder i rollen, har skuespillerne selv ydet bidrag til rollen, fortæller Esben Smed, og det sker i et tæt samarbejde med instruktørerne bag de enkelte episoder.

»Vi får først at vide, hvad der sker med karaktererne i handlingen, kort før vi optager, så overordnet har jeg ikke indflydelse på, hvad der sker med Nicky. Men da jeg har spillet ham så længe, er jeg lidt med til at styre, hvordan han reagerer i forskellige situationer,« siger Esben Smed.

Mere sikker

Den 34-årige Esben Smed har haft nogle turbulente år efter, at han blev færdig fra Statens Scenekunstskole i 2013. Han fik rollen i »Bedrag« lige efter sin dimission, men har sideløbende haft hovedroller i store danske film som »Lykke-Per« og »Aminas Breve«, han har fået Robertprisen og har været såkaldt Shooting Star på filmfestivalen i Berlin - og så er han tilmed blevet far. Erfaringerne har givet ham en selvtillid, som ellers kunne ligge på et lille sted, da han var færdiguddannet.

»Når der kommer nye instruktører til serien, er de omhyggelige til at spørge ind til mine ideer om karakteren - og jeg er blevet mere sikker på at turde sige min mening,« siger Esben Smed.

Den 36-årige skuespiller Thomas Hwan, der spiller kriminalbetjenten Alf, indrømmer, at han var meget nervøs, da han for fire år siden gik til rollen, men at han ikke fik meget baggrundsmateriale til karakteren.

»Det var en gave, for hvis jeg havde fået for meget forhistorie om Alf, tror jeg, det havde stresset mig. Jeg passer på med at overtænke roller,« siger Thomas Hwan.

Undgår »forfængelige valg«

Alf er ikke en typisk TV-strømer. I de første sæsoner dannede Alf den regelrette kontrast til Thomas Bo Larsens mere anarkistiske karakter, Mads. Thomas Hwan udstyrede Alf med en nervøs kejtethed, i overensstemmelse med sin egen faglige filosofi, der handler om at tvinge sig ud af »komfortzonen«.

»Når man skal portrætterer et menneske, skal man undgå at træffe forfængelige valg. Den fare lå lige for med karakteren Alf i den ny sæson, for i handlingen har han fået PTSD efter sin nedskydning, og er blevet afhængig af piller. Det er den slags, skuespillere elsker at lave, og er noget man hurtigt kan føle sig lidt for tryg ved at spille,« siger Thomas Hwan.

Han har tidligere i interviews beskrevet, hvordan han ynder at tilføje sine karakterer noget social akavethed og indrømmer, at det også er blevet en del af Thomas Hwans karakter Alf.

»Akavethed kan være en hurtig vej ind bag facaden på mennesket, på manuskriptplanet, men også for mig selv som skuespiller. Det holder mig på dupperne i rollen samtidig med, at det i Alfs tilfælde passer godt til karakteren i handlingen. Alf er nemlig en fyr, der er dårlig til at række ud efter hjælp, og det presser ham længere og længere ud,« siger Thomas Hwan.

Maria Rich spiller Anna, en bankansat der gradvist bliver viklet ind i hvidvask af narkopenge, er med for første gang, og har iagttaget, hvordan Thomas og Esben havde store ambitioner med tredje sæson.

»Som skuespiller synes jeg det er interessant at finde en karakter, der ligger langt fra mig selv, for det er det mest interessante at finde et fremmed land at udforske,« siger Maria Rich, der tilbragte en arbejdsdag med medarbejderne i en afdeling af Arbejdernes Landsbank.

»De havde stor faglig stolthed og kunne med smittende selvironi sige ja vi er nok lidt kedelige. Jeg synes det var imponerende når de kunne fortælle hvordan det kriblede i fingrene, når de skulle sortere en stor pose med kvitteringer. Deres kropssprog var meget kontrolleret og modsat mit eget, hvor jeg tit kommer til at tale med arme og ben på en gang,« siger Maria Rich.

I skuespillerfaget hævdes det ofte, at man skal elske sin karakter uanset, hvilke fejl de gør og være parat til at forsvare deres gerninger, men ikke desto mindre er Thomas Hwan, Esben Smed og Maria Rich helt enige om, at det er manuskriptforfatterne, der har det sidste ord.

»Det er blevet en insidejoke blandt os skuespillere at sige: »min karakter ville aldrig tage en rød trøje på!«, men det er kun for sjov,« siger Esben Smed.

Skuespillere i lange TV-serier har en særlig udfordring. På den ene side er deres karakterer den røde tråd gennem den overordnede handling, men hvis de begynder at beskytte deres karakter for meget, kan det får uheldige konsekvenser, siger Thomas Hwan.

»At skabe en troværdig karakter handler ikke om at ‘forsvare ham’, så han hele tiden laver noget man genkender,  for hvis man gør det, bliver karakteren mere og mere endimensionel. Men faktisk er situationen jo også snarere den, at min karakter hele tiden befinder sig i en situation, han ikke har prøvet før, og i den henseende er det lige så ukendt for mig selv, hvordan han vil reagere som det er for instruktøren. Derfor diskuterer vi det i fællesskab,« siger Thomas Hwan.

Den tredje sæson af »Bedrag« tager serien ind i bandekonflikterne på Nørrebro og har dermed fået et helt nyt liv uden for de bonede gulve, som var de to første sæsoners arena.

Thomas Hwan er taknemmelig for de muligheder, som rollen har åbnet for ham og bliver vemodig ved tanken om at sige farvel til sine kolleger og filmholdet.

»Men det er også afslutningen på fire år, hvor jeg dagligt har tænkt på min karakter. Det er rigtig meget hjernekraft, jeg har brugt på det, og derfor er det også en lettelse at sige farvel,« siger Thomas Hwan.