Teaterchef sidder uforstående tilbage: »Nej, essensen af Det Kongelige Teater går ikke tabt«

En ny rammeaftale for Det Kongelige Teater forpligter nationalscenen til at nå ud til en bredere målgruppe, og det skal blandt andet ske ved hjælp af musicals og digitalisering. Spørgsmålet om musicals er blevet diskuteret heftigt i flere uger, men teaterchef forstår ikke postyret.

Den nye rammeaftale er blevet modtaget med kyshånd af private aktører og Det Kongelige Teater. Niels Ahlmann Olesen

Går noget af Det Kongelige Teater tabt, såfremt der også skal være plads til musicals, unge og et publikum, hvis højeste uddannelsesniveau er grundskole eller en ungdomsuddannelse?

Det mener nogle, mens andre – og blandt dem teaterchef Kasper Holten – undrer sig over kritikken.

Fredag aften blev en bred fireårig rammeaftale for Det Kongelige Teater indgået. Aftalen har været heftigt diskuteret siden oktober, da kulturminister Joy Mogensen (S) gav udtryk for, at hun ønskede flere musicals på nationalscenen. Dette fik både privatpersoner og aktører til tasterne, som mente, at dette ville være unfair konkurrence – og i øvrigt havde musicals intet at gøre på nationalscenen, lød det.

Af aftalen fremgår det, at konceptmusicals er udelukket, og at Det Kongelige Teater skal opføre værkerne på en måde, som private producenter ikke ville kunne. Herudover skal Det Kongelige Teater varsle, når det vil opføre en musical, så private teatre får mulighed for at nedlægge veto.

Jeg har ikke noget imod, hvis de nye regler opfattes som en stramning. Det er en præcisering, og det var det vigtigste for mig.

Desuden er det ifølge aftalen et hovedfokus, at Det Kongelige Teater skal nå ud til en bredere publikumsgruppe.

»Damerne i mink og diamanter«

Bag aftalen står alle Folketingets partier på nær Liberal Alliance og Nye Borgerlige. LA-folketingsmedlem og sociolog Henrik Dahl kritiserer aftalen, som han på Facebook beskriver som »åndet på så mange planer«.

Et af hans hovedargumenter er blandt andet, at pointen ved Det Kongelige Teater netop er, at det skal være ufolkeligt.

»Tror I, at damerne i mink og diamanter gider stå model til det?« spørger han i forbindelse med målet om at nå ud til et »mangfoldigt publikum« og blandt andet et publikum, hvis højeste uddannelsesniveau er grundskole eller ungdomsuddannelse.

Henrik Dahl argumenterer for, at aftalepartierne »ikke har fattet« kunsten og kulturen, når de beder Det Kongelige Teater om at nå bredere ud. Samtidig anklager han aftalen for at ødelægge Det Kongelige Teater med »social ingeniørkunst«.

Den præmis køber Det Kongelige Teaters teaterchef, Kasper Holten, på ingen måde.

»Hvis det nu var sådan, at Det Kongelige Teater skulle spille musicals fra væg til væg og forlade vores kerneopgaver, så kunne han (Henrik Dahl, red.) måske godt have en pointe. Men det er der jo slet ikke tale om,« fortæller Kasper Holten og fortsætter:

»Vi har heldigvis publikum i al slags påklædning – det vigtigste er, om de bliver bevæget af kunsten.«

Kasper Holten understreger, at musicals på ingen måde skal fylde hovedparten af Det Kongelige Teaters repertoire. Samtidig forklarer han, at ønsket om at løfte spørgsmålet om musicals ikke kun kom fra kulturministeren, men også Det Kongelige Teater.

»Jeg anerkender ikke præmissen om, at essensen af Det Kongelige Teater går tabt, fordi vi skal lave musicals og nå ud til et bredere publikum. Det ville jo forudsætte, at alle skulle gå ind og se det samme, og det er ikke tilfældet. Der vil fortsat være noget nyskabende ballet, og så vil der være en forestilling ved siden af, som begejstrer de samme eller nogle andre.«

Kasper Holten mener, at når alle danskere betaler til Det Kongelige Teater via skatten, bør det også være alle danskernes teater.

Chefen for Det Kongelige Teater, Kasper Holten, understreger, at musicals på ingen måde skal fylde hovedparten af Det Kongelige Teaters repertoire. Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Stramning eller præcisering?

Den nye rammeaftale er blevet modtaget med kyshånd af private aktører og Det Kongelige Teaters teaterchef.

»Mit ønske var også, at vi kiggede på de regler, der allerede findes i rammeaftalen. Spillereglerne var ret uklare og gav i virkeligheden ikke særlig god beskyttelse til nogen af parterne (Det Kongelige Teater og private aktører, red.). Det er meget vigtigt for mig, at der nu er skabt klarhed,« fortæller Kasper Holten.

Private aktører såsom musicalproducent Jesper Winge Leisner, som tidligere har været ude med riven i forbindelse med aftalen, åndede også lettet op, så snart han så den endelige aftale, som han beskriver som »bedre end frygtet«.

»Jeg kan berolige alle med, at de her mange lange forløb med musicals, som man kan lave på private teatre, har vi slet ikke plads til på vores teater. Vi har absolut ingen planer om, at musicals skal fylde hovedparten af Det Kongelige Teaters repertoire,« siger Kasper Holten.

Teaterchefen understreger, at såfremt begge parter er glade, må det betyde, at der er lagt et godt snit:

»Jeg har ikke noget imod, at de nye regler opfattes som en stramning. Det er en præcisering – og det var det vigtigste for mig.«