Søren Kragh-Jacobsens festfilm er ikke rigtigt hammer-hammerfed

Der er masser af skeletter i skabet til forsamlingshusfest i »Lille sommerfugl«. De virker dog velkendte og ganske ufarlige.

 

Kender du det, at en af dine nærmeste forsøger at begå selvmord – og at din første indskydelse umiddelbart derefter er at knalde ude i en campingvogn? Eller kender du en, der hele livet har været bundracistisk, og som bare lige pludselig ud af det blå holder inde med at være racistisk?

Nej? I så fald vil du muligvis have det svært med logikken i Søren Kragh-Jacobsens »Lille sommerfugl«. Filmen indleder lovende, men efterhånden, som den skrider frem, går troværdighed og logik tabt.

Det meste af fortællingen kører over én dag. Ægteparret Ernst og Louise, som ejer en stor og smuk gård på landet, fejrer guldbryllup. Dagen begynder med morgensang og Gammel Dansk og kulminerer med fest i forsamlingshuset med alt, hvad den kan trække af skamkogte grøntsager, Yamaha-orgel, fordrukne onkler og festsange med klodsede enderim.

Til ingens store overraskelse gemmer familien på indtil flere hemmeligheder og skeletter i skabet – og sandelig, om de ikke kommer frem på netop denne aften.

Så ufarligt som en festsang

Hemmeligheder og løgne og facader, der for alt i verden skal opretholdes, er bestemt spændende, men det er, som om der ikke rigtigt er nok på spil.

»Lille sommerfugl« gør aldrig for alvor ondt som eksempelvis Thomas Vinterbergs »Festen«. Søren Kragh-Jacobsen vil sikkert være træt af sammenligningen, men den er oplagt. Og selv om »Lille sommerfugl« har enkelte halvsjove scener, fungerer den heller ikke som komedie. Ikke som den sjove af slagsen, i hvert fald.

Jesper Christensen spiller knudemanden Ernst, der for alt i verden ikke vil tabe ansigt over for resten af byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rolf Konow/Nordisk Film.

Der er et racistisk tema – det virker, som om det er klistret fast i manuskriptet med tape – lidt optræk til slagsmål og en fin scene, hvor Mia Lyhnes karakter, der har ligget i hvidvinslage under alle tre retter, holder en herligt tåkrummende tale. Rigtigt farligt bliver det dog aldrig. Og det er ikke mindst forudsigeligt som en festsang på melodien til »Hammer, hammerfedt«, der rimer »her i dag« på »festligt lag«.

Flot skuespil

Jesper Christensen og Karen-Lise Mynster i hovedrollerne er så dygtige, at de virkelig skal anstrenge sig for ikke at være seværdige, og der er også fine præstationer i mange af birollerne. Men ligesom med de der islagkager, man får til forsamlingshusfester, kan nok så mange stjernekastere ikke skjule, at der nedenunder altså bare er en ganske almindelig islagkage.

Søren Kragh-Jacobsen har haft en imponerende filmkarriere fra 1978 til i dag og har givet os film som »Vil du se min smukke navle«, »Drengene fra Sankt Petri« og »Mifunes sidste sang«, og det skylder vi ham tak for. »Lille sommerfugl« er ikke meget mere end en parentes i det samlede værk.

»Lille sommerfugl«. Dramakomedie, 102 minutter. Instruktion og manus: Søren Kragh-Jacobsen. Med: Jesper Christensen, Karen-Lise Mynster, Mia Lyhne, Peder Thomas Pedersen m.fl. Premiere 3. december landet over.