»Sagen er nu blevet så absurd, at der er brug for handling« – beslutninger om Radio LOUD kan komme for retten

Torsdag skal Radio- og tv-nævnet træffe afgørende beslutninger om Radio LOUD. Afhængig af resultatet er stifter og direktør for Heartbeats.dk, Le Gammeltoft, klar til at lægge sag an mod nævnet.

Radio- og tv-nævnet fik heftig kritik, da de besluttede, at Radio LOUD skulle vinde radioudbuddet over Radio 24syv. Nu er Heartbeats.dk klar til at lægge sag an, hvis de godkender Berlingske Medias ønskede ændringer for Radio LOUD, som Berlingske i øjeblikket ejer 40 procent af. Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix (Arkivfoto)

Det digitale kulturmedie Heartbeats.dk er klar til at gå rettens vej over for Radio- og tv-nævnet forud for en afgørende beslutning, som nævnet skal træffe torsdag.

Det skriver stifter og direktør Le Gammeltoft på Heartbeats.dk.

Nævnet skal torsdag tage stilling til en ansøgning fra Berlingske Media, der lige nu ejer 40 procent af den omstridte DAB-kanal Radio LOUD.

Mediekoncernen har blandt andet bedt om at få lov at øge sin ejerandel fra de 40 procent til 91 procent, samtidig med at vil omdøbe radioen til 24syv.

»Får Berlingske Media lov til at ændre navn, ejerkreds og formål med Radio LOUD, er Heartbeats klar til at anlægge retssag mod Radio- og tv-nævnet for brud på udbudsreglerne og statsstøttereglerne. Sagen er nu blevet så absurd, at der er brug for handling,« skriver Le Gammeltoft blandt andet.

Det er dog ikke kun intentionerne om navneskiftet, der har vakt kritik. Le Gammeltoft kritiserede i sidste uge sammen med Zetlands direktør, Tav Klitgaard, og medstifter af podcastmediet Podimo Morten Strunge, at det vil være »konkurrenceforvridende«, hvis Berlingske Media får lov at overtage flere ejerandele og fokusere mere på lyd.

Det skyldes, at Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, i forbindelse med udmeldingen af ansøgningen, bebudede, at der skulle fokuseres mere på lyd. Og det har Le Gammeltoft fået bekræftet i en aktindsigt i ansøgningen, skriver hun.

Med en ejerandel på 91 procent af Kulturradio Danmark A/S, der står bag LOUD, vil Berlingske Media dermed kunne producere lyd og formater for skattekroner, da Radio LOUD hvert år modtager 65 millioner kroner af staten.

»At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende,« sagde Le Gammeltoft i den forbindelse til Berlingske.