Berlingske Media overtager størstedelen af Radio LOUD – og ændrer navnet til 24syv

Berlingske Media har foretaget endnu et opkøb i Radio LOUD og ejer nu 91 procent af aktierne, som dermed giver fuld kontrol over radioen. Samtidig ændres navnet til 24syv.

Radio LOUD har haft en stormomsust tid på DAB-frekvensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske Media, der omfatter Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, får nu fuld kontrol over Radio LOUD.

Det skriver Weekendavisen.

For et år siden overtog Berlingske Media 40 procent af selskabet bag Radio LOUD, Kulturradio Danmark A/S, og nu er der købt yderligere op, så Berlingske Media i dag ejer 91 procent af aktierne, såfremt Radio- og tv-nævnet ellers godkender købet. Sker det, vil radiostationen også ændre navn til 24syv pr. 3. januar 2022.

»Ambitionen er at skabe en ny landsdækkende radio, som kan tage kampen op med DR, og som kan fortsætte, efter at den nuværende sendetilladelse udløber,« siger Berlingske Medias koncernchef og udgiver, Anders Krab-Johansen, til Weekendavisen.

Samtidig sætter han nogle ord på det »kultursammenstød«, der har været mellem Berlingske Media og de hidtidige medejere fra Sydfyn, som, Anders Krab-Johansen siger, »går meget op i« hvor mange ansatte, der er på netop Sydfyn.

For lidt over en uge siden kom det frem, at LOUDs redaktion i Svendborg bliver afviklet, mens der i stedet er slået en række stillinger op på tværs af landet.

Manglende lyttere

Kritikken af Radio LOUD har været enorm, fra allerede før radiokanalen gik i luften. Helt centralt har været manglen på lyttere, der i nogle uger har resulteret i, at lytterundersøgelser ikke har registreret en eneste lytter i målgruppen.

Det til trods for, at kanalen hvert år modtager 65 millioner kroner fra staten.

Den 5. oktober var det et år siden, at Berlingske Media blev en del af selskabet bag LOUD. Dengang overtog man 40 procent. Også Radio Diablo havde 40 procent af ejerskabet, mens de resterende 20 procent fordelte sig mellem en række jyske ejerpartnere.

Den 31. august i år skete den første store ændring på chefgangen på LOUD, da Simon Andersen, som indtil da var nyhedschef på Berlingske, blev udpeget som ny programdirektør og chefredaktør på radiokanalen.

Den nye chefredaktør besluttede som noget af det første, at Radio LOUD ikke længere kun skal være en radio for de 15-32-årige, som man oprindeligt bød ind med. I stedet skal den nu henvende sig til personer, som er født efter 1980.

I den tilhørende pressemeddelelse lød det, at målet var at sikre, at LOUD får succes nok til at fortsætte, når sendetilladelsen udløber i foråret 2024.

Omfattende kritik fra nævn

Den 5. oktober i år offentliggjorde Radio- og tv-nævnet så en usædvanlig hård kritik af Radio LOUD.

»Nævnet finder det kritisabelt, at kanalen på en række væsentlige punkter ikke lever op til kravene i programtilladelsen,« fremgik det, mens nævnets formand, Søren Sandfeld Jakobsen, i samme omgang kaldte afgørelsen for »usædvanlig«:

»Radio- og tv-nævnet retter en usædvanlig skarp kritik af en række væsentlige mangler, herunder især vedrørende kanalens live-udsendelser, interaktion med lytterne, geografiske forankring, og at Radio LOUD ikke har indhentet nævnets godkendelse inden gennemførelse af væsentlige ændringer. Nævnet kræver, at Radio LOUD inden for en kort frist retter op på disse forhold.«

Den 1. juni i år meddelte Berlingske Media, at koncernen overtog 100 procent af selskabet 24syv, der tidligere hed Listen To News.

Berlingske Media var i otte år hovedaktionær i Radio24syv, men trak sig ud, da DAB-tilladelsen til den nye kulturkanal kom i udbud.