Loud får ny programdirektør: »Der er meget mere på spil end »bare« Radio Loud«

Berlingskes nyhedschef, Simon Andersen, træder til som programdirektør på Loud, der siden starten har kæmpet med svigtende lyttertal.

Berlingske-nyhedschef Simon Andersen træder til som programdirektør på Loud Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I fjor købte Berlingske Media, der huser Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, en stor andel af selskabet bag public service-DAB-kanalen Radio Loud, Kulturradio Danmark A/S.

Nu er den første store ændring lavet på chefgangen, idet Simon Andersen, der indtil nu har været nyhedschef på Berlingske, bliver programdirektør og chefredaktør på Radio Loud.

Simon Andersen har været reporter på Jyllands-Posten, i en årrække lektor i journalistik ved Roskilde Universitet, redaktionssekretær og redaktør i Danmarks Radio, nyhedschef på dagbladet B.T. og nyhedschef ved Radio24syv.

Hvordan kommer de få lyttere til at kunne mærke, at der er kommet ny programdirektør på Loud?

»For det første skulle der gerne komme flere lyttere end få. Jeg har det sådan, at når man får 65 millioner af skatteydernes kroner hvert år – tænk hvis Heartbeats eller Asger Juhl havde fået dem - så skylder man skatteborgerne at give den fuld gas, indtil sendetilladelsen udløber, at opdyrke nye talenter og at lave noget journalistik og radio, som folk gider høre. Den opgave skal løftes.«

Hvordan løser man så den opgave? Hvad er første punkt på dagsordenen?

»Hele programfladen skal gennemgås for at finde ud af, hvilke programmer der har potentiale, hvilke der skal forbedres, og om der skal nye programmer ind. Loud har jo solide programmer – »Gameboys«, »Bare sex« og flere andre – og det er de programmer og deres profiler, der skal drive udviklingen. Derudover synes jeg, der mangler et medie, der bedriver kritisk kulturjournalistik i Danmark, så der er også er en kæmpe bane at spille på.«

»Opgaven er, når sendetilladelsen udløber om to år, at skatteyderne tænker 'Fedt, pengene værd'. I det lidt større billede så ville det værste være, at den socialdemokratiske regering - eller hvilken regering der nu er til den tid -  om to år kan sige, at nu har de prøvet at give private medieaktører en mulighed for at lave radio, og at de private aktører ikke kunne løfte opgaven, og at DR derfor skal have flere penge. Det er min mission at sørge for, at vi får flere mærkelige private aktører og ikke færre. Ingen skal kunne bruge Loud som undskyldning for, at private medier skal have færre muligheder, og der skal postes endnu en milliard i DR.«

»I stedet skal Loud være grunden til, at der kommer mere; en radiokanal mere – eller måske endda en tv-kanal eller to? En kulturkanal? Lad os bruge en milliard af DRs penge på dét i stedet. På den måde er der meget mere på spil end 'bare' Loud.«

Simon Andersen overtager posten fra Ann Lykke Davidsen, som indtil nu har været programdirektør.

Kritikere mener, at skatteborgerne ikke får nok for de 65 millioner kroner, radiokanalen modtager fra staten hvert år frem til 2023. Som Berlingske tidligere har beskrevet, havde den på sin etårsfødselsdag stadig kun ganske få lyttere.

I pressemeddelsen om skiftet skriver Berlingske Media, at målet er, at Loud får succes nok til at fortsætte, når sendetilladelsen udløber i foråret 2024.

»Vi har et ansvar for at bevise, at et privat medieselskab kan administrere en sendetilladelse og et generøst bidrag fra skatteyderne til at skabe originale programmer. Den nye ledelse skal sikre, at lytterne får valuta for pengene,« siger Anders Krab-Johansen, der er koncernchef og udgiver i Berlingske Media og bestyrelsesformand for Kulturradio Danmark A/S.

Hør også Simon Andersen i Pilestræde – Berlingskes nyhedspodcast: »Louds lort på Simons bord«

Følg Pilestræde på mobil