Særlig type TV-programmer boomer lige nu. Her er forklaringen

En stor, varm og hyggelig TV-krammer er det, mange danskere efterspørger, her under coronakrisen. For at skubbe bekymringerne til side søger vi ægte mennesker på TV. »Hjernen er et gammelt instrument, der ikke fatter, at det er fjernsyn, du sidder og ser,« siger professor.

Nære programmer med almindelige mennesker hitter hos danskerne. Psykolog kæder det sammen med social distancering. Her er det et billede fra TV 2s »Alene sammen«. Fold sammen
Læs mere
Foto: André Blinkilde/TV 2
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har du også labbet programmer som »Den store bagedyst«, »Ex on the Beach« og »Landmand søger kærlighed« i dig under coronakrisen, så er du bestemt ikke alene.

Hos DR, TV 2 og Discovery oplever man, at der er sket en stigning i antallet af seere til programmer med almindelige mennesker i fokus.

Kigger man på danskernes TV-vaner helt generelt under coronakrisen, så har vi set mere TV end normalt.

»I foråret steg TV-forbruget med et kvarter pr. dansker pr. dag. Det er ret bemærkelsesværdigt i en tid, hvor forbruget af traditionelt flow-TV generelt er for nedadgående,« siger Henrik Gregor Knudsen, teamleder i DR Medieforskning.

Henrik Høgh-Olesen, professor i social- og personlighedspsykologi

»I mangel på social kontakt og omgang med reelle venner bliver de her mennesker på TV surrogater og erstatninger.«


Den stigning gælder ikke kun DRs kanaler, men hele TV-markedet. Det var især blandt børn og erhvervsaktive, at der skete den største stigning, fordi de pludselig var mere hjemme.

På DRs streamingtjeneste DRTV oplevede man i foråret »rekordhøje niveauer«. Det, der steg mest, var nyhedsudsendelserne, men der var også øget efterspørgsel på nære programmer med almindelige mennesker.

»Fællessang – hver for sig« var et kæmpe hit i foråret, hvor en million seere så med. Jeg tror også, det er derfor, at »Den store bagedyst« sætter ny rekord i år. Folk har brug for et lys i mørket. At kunne sænke skuldrene og tænke på andet end corona og præsidentvalg,« siger Henrik Gregor Knudsen.

Klassiske DR-programmer som Nak & æd, Bonderøven, Spise med Price og Kender du typen med »rigtige mennesker« i hovedrollerne har også klaret sig godt.

»Den store bagedyst« oplever flere seerne end nogensinde. I uge 44 2020 var programmet det mest sete med 1.158.000 seere. Her er det dommerne Markus Grigo og Katrine Foged Thomsen og værten Timm Vladimir. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carsten Mol.

Henrik Gregor Knudsen ved endnu ikke, om danskernes ændrede TV-vaner får indflydelse på fremtidig TV-produktion, men under coronakrisen har flere danskere fået »taget deres streaming-mødom« på DRTV, og de mennesker agter man at holde fast i.

»Det er ekstraordinære omstændigheder, så det er svært at udlede generel viden, men når hele verden står i flammer, har man brug for at blive opdateret med, hvad der sker ude i verden, samtidig med at man gerne vil dyrke det rare og det nære,« siger han.

Meget mere reality

Hos Discovery Networks Danmark, der blandt andet har Kanal 4 og Kanal 5 og streamingtjenesten Dplay, så man fra marts til oktober en fordobling af antal sete timer sammenlignet med samme periode i 2019. De nye seere er vilde med almindelige mennesker.

Programdirektør Pil Gundelach Brandstrup ser også den tydelige tendens:

»I et reality-program som »Ex on the Beach« møder man almindelige mennesker med ægte følelser og dilemmaer, selv om det er i et univers skabt til lejligheden. Vi mærker en absolut stigende interesse for programmet,« siger hun.

På Dplay er såkaldte big character-programmer som »Remee & Mathilde« og »Bendtner & Philine« også serier, der ligger højt på listen over det mest sete, og som har oplevet øget succes i 2020. Programmer af denne type er ifølge Pil Gundelach Brandstrup allerede styrkepositioner hos Discovery, men man vil fortsætte med genren i 2021.

»Som seer har mange måske haft brug for at komme lidt væk fra den situation, verden er i, men samtidig gøre det et sted, hvor man også møder noget genkendeligt og relaterbart, der handler om den kultur, man selv er en del af,« siger hun.

Landmænd og kærlighed større end nogensinde

På TV 2 var det i særdeleshed nyheder og pressemøder, der vækstede i foråret.

»Nedlukningen af Danmark havde en markant indvirkning på danskernes medievaner,« siger Sune Roland.

Han er indholdschef på TV 2 Play, der er kanalens streamingtjeneste, og forklarer, at den markante vækst ikke alene kan tilskrives corona, men også den generelle udvikling inden for streaming. Han forklarer samtidig, at TV 2 i samme ombæring har skruet op for dansk fiktion og reality.

»Det er noget af det indhold, der klarer sig allerbedst i en streamingverden, og som også ser ud til at være det indhold, danskerne i høj grad søger mod, når de i denne tid trænger til adspredelse,« siger han.

Sune Roland, TV 2

»Det er da ikke utænkeligt at forestille sig, at der netop i denne tid, hvor mange af os arbejder hjemme og har skruet ned for sociale aktiviteter, er et ekstra behov for at kunne spejle sig i andre mennesker.«


TV 2 oplever også, at folk er vilde med det nære:

»Det er da ikke utænkeligt at forestille sig, at der netop i denne tid, hvor mange af os arbejder hjemme og har skruet ned for sociale aktiviteter, er et ekstra behov for at kunne spejle sig i andre mennesker,« siger Sune Roland, der også kan fortælle, at »Landmand søger kærlighed« har haft sin stærkeste sæson nogensinde.

Trods corona har TV 2 på grund af den øgede efterspørgsel produceret den nye serie »Alene sammen«, og i 2021 vil man fortsætte i realitysporet. Bl.a. kan man for første gang på dansk opleve programmet »The Bachelor«.

Psykologisk forklaring

Henrik Høgh-Olesen, der er professor i social- og personlighedspsykologi ved Aarhus Universitet, mener, at der er en klar årsag til, at mennesker søger netop denne type TV midt under coronakrisen:

»Du får en tilbagevendende kontakt med bestemte og virkelige mennesker. Hjernen er et gammelt instrument, der ikke fatter, at det er fjernsyn, du sidder og ser. Du møder dem regelmæssigt og lærer dem at kende, så derfor bliver du engageret i realityvæsner – de almindelige mennesker,« siger han.

Årsagen til, at vi søger mennesker via TV, er ifølge Henrik Høgh-Olesen, at mennesket er sociale dyr. Vi søger den slags erstatning helt af os selv. Kan vi ikke blive tilfredsstillet på sædvanlig vis, finder vi alternativer. Han sammenligner det med, at kan vi ikke finde en partner, finder vi porno.

»I mangel på social kontakt og omgang med reelle venner bliver de her mennesker på TV surrogater og erstatninger,« siger han.