Operastjernens sexfald fra tinderne: »Hvordan siger man nej til Gud?«

Op mod et halvt hundrede kvinder anklager Plácido Domingo for sexchikane, og den spanske verdenstenor har nu opsagt sin stilling som operachef.

OPERA-DOMINGO
Plácido Domingo under en af sine seneste optrædener – en optræden, der formentlig også bliver en af hans sidste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

Ingen havde set det komme. Ingen havde set netop ham som indehaver af pilfingre og vandrende hænder.

Plácido Domingo er seneste påståede skurk i den vildtvoksende historie om magtmænds misbrug af kvinder.

Den spanske stjernetenor har haft anklager om sexchikane hængende over hovedet siden i sommer. Op mod et halvt hundrede kvinder med historier om Plácido Domingos umættelighed og magtbrynde har sendt hans gode navn til tælling:

Plácido Domingo har været gift gennem det meste af en menneskealder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Attilla Kisbenedek/Ritzau Scanpix.

Plácido Domingo blev erklæret uønsket som solist ved Metropolitan Opera på Manhattan i New York allerede i september og trak sig onsdag fra posten som Los Angeles Operas musikchef.

Anklagerne fra de mange kvinder har »skabt en atmosfære, hvor jeg ikke længere kan tjene det kompagni, jeg elsker så højt,« skrev han som forklaring på sin opsigelse.

»Jeg vil fortsat arbejde for at rense mit navn. Men jeg har besluttet, at det er bedst for Los Angeles Opera, hvis jeg trækker mig som øverste leder og fra mine planlagte optrædener i fremtiden.«

Lidt af en overraskelse

Udviklingen kommer som en gedigen overraskelse for både kendere og millioner af musikelskere verden over – faktisk for alle på nær de berørte scenekunstnere af kvindekøn.

Plácido Domingo fremstod i årtier som indbegrebet af operaens civiliserede side. Talentet med den fantastiske stemme var lige så lovende på klaver og spillede faktisk til ballet som ung.

Han debuterede som tenor på mexicansk jord i 1961 – til stormende anmeldelser – og havde bare et halvt årti senere etableret sig som førsteelskeren over dem alle. Selv hans evner for skuespil var ud over det sædvanlige. Laurence Olivier så ham i en forestilling og kvitterede med ordene: »Domingo spiller Otello fuldt ud lige så godt som mig og har endda den der stemme!«

Og da verdenstenoren i 1981 indspillede »Perhaps Love« med populære John Denver som duopartner, spidsede en klassisk smagsdommer eller tre måske nok den fornemme fjerpen – men hans ry som usnobbet og folkekær var hjemme.

De Tre Tenorer – José Carreras, Luciano Pavarotti og Plácido Domingo – solgte flere albummer end andre i genren og ses her 12 år efter gennembruddet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP/Ritzau Scanpix.

Højdepunktet i den retning kom under VM i fodbold anno 1990: Man kunne se ham synge med José Carreras og Luciano Pavarotti ved sin side og iagttage De Tre Tenorer blive en realitet.

Carreras havde netop været i hård behandling for leukæmi, og Pavarottis engang så sølvstrålende stemme var så småt på vej ned, så Domingo stod langt hen ad vejen som den navnkundige trios mest rutinerede og derfor stærkeste kort.

De store penge og kritikernes åbenlyse skepsis gik ikke engang ud over hans engagement i rigtig opera. Han tog stadig alle de knap så taknemmelige roller på sig og har for eksempel i relativt høj alder kastet sig over Richard Wagners musikdramaer.

Selv da Plácido Domingos stemme for godt et årti siden blev for tung til livet som tenor, lærte han sig roller for den lidt dybere baryton med fuldstændig samme succes.
Plácido Domingos godt 150 roller og meget sene skift af stemmetype placerer ham i sig selv som en af operaens mest bemærkelsesværdige skikkelser nogensinde.

Talløse stjerner med nogle af verdens mest kendte dirigenter i spidsen siges at være gået over stregen og er kun blevet reddet fra skandale gennem deres død før #metoo-bevægelsens storhedstid, og når det gælder lige præcis Plácido Domingo, så er det et faktum, at han har haft en ekstraordinært lang karriere med kontakt til utroligt mange mennesker.

Historierne er angiveligt af denne her karakter:
Han har hvisket uartige ord midt under en forestilling og givet offeret nerver på.
Han har ringet til en sangerinde igen og igen og fremsat ønsker frem til den lyse morgen
Han har sneget sig ind til en sangerinde i omklædningen og befølt hende hårdt og smertefuldt på de bare bryster.

Og så han har, og stadig ifølge dem, der føler sig krænkede, også haft magten over de unge kvinders karrierer og misbrugt sin indflydelse gennem årtier – endda så ét af de lovende navne nu har skiftet karriere og i stedet arbejder som ejendomsmægler.

»Jeg var totalt intimideret,« har et af ofrene sagt efter angiveligt at have været i nærkontakt med Plácido Domingo:
»At sige nej til ham, var som at sige nej til Gud. Hvordan siger man nej til Gud?«