Omdiskuteret Oscar-film vækker debat: »De er mennesker og ikke monstre«

Den omdiskuterede kortfilm »Detainment« har både forud og efter sin Oscar-nominering skabt debat. Filmen er baseret på drabet på toårige James Bulger, og familien er stærk modstander af både filmen og dens nominering. Modsat vejer offentlighedens interesse for drabet, der blev begået af to ti-årige drenge.

Den Oscar-nominerende kortfilm »Detainment« om de to tiårige drenge, der i 1993 myrdede en toårig dreng i England vækker debat. Familien til den myrdede James Bulger har sat sig imod både filmen og Oscar-nomineringen, men offentlighedens interesse vejer tungt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Still-billede fra filmen

En bølge af True crime-skildringer har de seneste mange år vokset sig større og større og er skyllet ind over samtlige medieplatforme. Herunder tæller både bøger, film, TV- og podcast-formatet. Tirsdag blev den omdiskuterede true crime-film »Detainment« nomineret til en Oscar i kategorien »bedste kortfilm.«

Den 30 minutter lange film er baseret på den sande historie om to ti-åriges mord på den toårige engelske James Bulger i 1993. Han blev bortført fra et indkøbscenter og to dage senere fundet dræbt. Robert Thomson og Jon Vebabkes blev sigtet og sidenhen idømt livstid for mordet.

Filmen, der er lavet af den irske instruktør Vincent Lambe, fokuserer på afhøringerne af de to tiårige og bruger udskrifter af de oprindelige afhøringer og overvågningsoptagelser.

Historien er fortalt et utal af gange i forskellige medier, men både filmen og den prestigefyldte nominering vækker forargelse hos James Bulgers mor, Denise Fergus, der samme dag som nomineringens offentliggørelse skrev på Twitter:

»Jeg kan ikke udtrykke, hvor frastødt og ked af det, jeg er, over at den såkaldte film er blevet lavet og nu er nomineret til en Oscar.«

Virkeligheden overgår fantasien

Forud  for Oscar-nomineringen vandt »Detainment« i efteråret hovedprisen på Danmarks Oscar-kvalificerende kortfilmfestival OFF – Odense International Film Festival - og kom dermed i betragtning til en Oscar. Blandt flere tusinde film gik den videre fra den indledende runde og blev i sidste ende bedømt af en jury bestående af filminstruktør Anders Refn, skuespiller Mads Riisom og skuespiller Iben Hjejle.

Ifølge Birgitte Weinberger, festivalleder og programansvarlig, er der ingen tvivl om, at filmen skulle vinde.

»Vi var ikke i tvivl. Det er en ekstremt stærk, rørende, vedkommende og tankevækkende film, som fejede benene væk under os, da vi så den første gang. Den sætter en stor tyk streg under, at der ikke er noget så vildt som virkeligheden, der til enhver tid overgår al fantasi,« siger Birgitte Weinberger.

Lektor ved SDU, Ulrik Lehrmann, har forsket i spændingsfeltet mellem kriminalitet og journalistik og har tidligere forklaret til Berlingske, at true crime er »den ultimative fortælling, fordi vi lever i en tryghedsboble, og det at blive konfronteret med ondskab eller det ultimative endeligt facinerer os. Fold sammen
Læs mere
Foto: Filmplaket af »Detainment«.

Det vakte desuden røre hos familien, at filmens instruktør ikke havde kontaktet dem undervejs i forløbet, og forældrene har forholdt sig stærkt kritiske og har allerede inden nomineringen indsamlet mere end 90.000 underskrifter til Oscar-akademiet i et forsøg på at annullere den.

Men sådanne film er vigtige, mener Birgitte Weinberger, fordi man ikke bør lukke øjnene for de mange kontroversielle begivenheder, der finder sted rundt om i verden.

»Det er vigtigt, at vi tør kigge hinanden i øjnene og åbne dem for den virkelighed, der omringer os. Der findes meget grimt i den her verden, og det er vigtigt, at vi eksponeres for det og ikke er bange for at vedkende os, at verden kan se sådan ud også. Når filmen tegner et nuanceret billede, har vi en forpligtelse til at vise det – også selv om det er grimt og hårdt at se på,« siger Birgitte Weinberger.

Filmen gør ikke handlingen mindre forfærdelig

En del af kritikken rettet mod kortfilmen går på, at den i et forsøg på at afdække forståelsen for den modbydelige gerning medvirker til at menneskeliggøre de to tiårige drenge i for høj grad. Instruktøren Vincent Lambo har tidligere udtalt til BBC, at »hvis vi ikke forstår baggrunden for det, er det sandsynligt, at noget lignende vil ske igen i fremtiden«.

»Man skal tænke på, at de to drenge trods alt er mennesker, endda nogle små af slagsen, der ikke engang kunne nå jorden med fødderne, da de fik deres livstidsdom. Filmen forherliger dem ikke, men de er mennesker og ikke monstre. Handlingen er uhyrlig, og de to drenges liv er jo mindst lige så ødelagte. Alle taber i den her sag, men filmen gør ikke en forfærdelig handling mindre forfærdelig,« siger Birgitte Weinberger.

I filmen portrætteres de to tiårige drenge angiveligt ikke som modbydelige monstre, men som to børn, der ved, at de har handlet utilgiveligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Still-billede fra filmen .

Peter Schepelern, lektor emeritus ved Københavns Universitet, siger, at debatten om kontroversielle begivenheder, der portrætteres i film, er et tilbagevendende fænomen. Film om Simon Spies og Mogens Glistrup, Dirch Passer og John Mogensen har også skabt røre blandt disses efterkommere.

»Jeg tror ikke, man kan forhindre nogen i at lave en film om en offentligt kendt ting, som netop en forbrydelse eller et kunstner- eller politiker-portræt. En offentlig forbrydelse er en offentlig sag, som du har lov til at beskæftige dig med, uanset om der er tilsagn fra familien eller ej. Her er det hensynet til offentligheden, der er afgørende, og den vil eventuelt gerne høre om de to drenge, der dræbte den toårige,« siger han og fortsætter:

»Der var også nogle, der følte, at »Der Untergang« var en farlig film, fordi vi fik et vist psykologisk indblik i Hitler. Vi fik ikke sympati, men for nu at citere filminstruktøren Lars von Trier »forstod vi Hitler«. Nogle vil altid kalde det et skråplan. Men menneskeligheden har ekstremer i både godt og ondt. Det må man affinde sig med.«

Ifølge Peter Schepelern har man ret til at beskæftige sig med offentlige sager, såsom forbrydelser, uden at skulle indhente tilladelse fra eventuelle pårørende. Hensynet til offentligheden er det afgørende i den debat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Carlsen.