
1. Knausgård skriver opera
»Jeg har kun været til én opera i mit liv, går aldrig i teatret og har ingen erfaring med at skrive for scenen,« sagde den norske verdensforfatter Karl Ove Knausgård (billedet) til hjemlandets presse, da det blev annonceret, at han skulle skrive librettoen til »Venter – Peer Gynt ifølge Solveig«, som bytter rundt på rollerne i landsmanden Henrik Ibsens store, dramatiske digt fra 1867. Så er man heller ikke tynget af for mange konventioner, kan man tillægge. Hvis nogen kan huske det, er Solveig pigen, der trofast venter derhjemme, mens fantasten Peer rejser verden rundt. Nogen gammeldags pige skal man næppe forvente sig i den nye version, hvor Solveig får nyt mæle med fokus på den eksistentielle ensomhed. Den catalanske instruktør Calixto Bieito sætter i scene. Copenhagen Phil spiller, 16 kammerkorsangere synger sammen med den norske sopranstjerne Mari Eriksmoen som Solveig. JSO
Tivolis Koncertsal, Vesterbrogade 3, 1630 København V, 25. juni.

2. Kønnene danser
Fire mennesker – to mænd og to kvinder – udfordrer konventionerne om kønnet i danseforestillingen »NO SEX – en verden af køn«. Det er den britiske koreografkomet Jason Matana, der har skabt en skarpt danset, pirrende og pågående dans, der både udfordrer og sætter spørgsmålstegn ved sandheden om og betydningen af kønsdefinitionerne. Sat på scenen med elegance, humor og dygtige (og lækre) dansere i latex og gennemsigtigt. Black Box Dance Company hører normalt til i Holstebro, men gæstespiller på Dansekapellet i forbindelse med CPH Stage. JSO
Dansekapellet, Bispebjerg Torv 1, 2400 København NV, 28. og 29. maj.

3. Dramaet bag salget af DONG
Det politiske teater er tilbage. Ikke forstået som tidligere tiders propaganderende budskabsteater, men dramatik, der sætter tandmærker i aktuelle dagsordener. En af dem, jeg glæder mig rigtig meget til, er »Corydong – det bedste for Danmark«, der omhandler statens salg af energiselskabet DONG til investeringsbanken Goldman Sachs. Bag forestillingen står Projekt Glemmebogen, der genåbner »politiske møgsager« på scenen. Efter første akt diskuteres salget mellem publikum og en special guest. SAAL
Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N, 31. maj og 1. juni

4. Skyld og skam – og sex
Vi skammer os som aldrig før. Vi skammer os over vores kroppe, over vores tanker og vores problemer, samtidig med at vi deler det hele på nettet. Dette dilemma optager den tyske performancegruppe She She Pop, der står bag årets åbningsforestilling »50 GRADES OF SHAME«. Forestillingen, der er inspireret af både Wedekinds »Vårbrud« og E.L. James' husmoder-pornografiske bestseller »Fifty Shades of Grey«, iscenesætter en række møder mellem forskellige generationer og køn. Mange af forestillingerne på årets CPH Stage handler om netop krop, køn og seksualitet, og derfor virker »50 GRADES OF SHAME« som en oplagt åbningsforestilling. SAAL
Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København N, 22. maj

5. Koncert og teater flyder sammen
Ifølge et gammelt mundheld består countrymusik af »tre akkorder og sandheden«. Hvis det passer, kan jeg næsten ikke vente med at opleve »The BeatRoots«, der beskrives som en countrykomedie om en krise mellem to brødre. Forestillingen, der både er en teateroplevelse og en koncert, er skrevet af den prisbelønnede dramatiker Line Mørkeby, der blandt andet stod bag den fantastiske forestilling »Jeg løber«, der var Reumert-nomineret i 2018. Denne gang er fokus dog på to landmandsbrødre, deres koner og band, der udfordres, i takt med at succesen stiger. SAAL
Karens Minde Kulturhus, Wagnersvej 19, 2450 København SV, 23. og 24. maj
Billetter til alle forestillinger kan købes på hjemmesiden cphstage.dk.