Netflix i vildt stunt: Nu kan du urinere på Frank Underwoods grav

Kevin Spacey blev skrevet ud af den populære Netflix-serie »House of Cards«, da hans #MeToo-sager begynde at rulle. Ikke desto mindre spøger den nu forhadte skuespiller stadig i Netflix' markedsføring af serien – og det er begavet fundet på, siger Frederik J. Preisler, kreativ direktør hos Mensch.

Parret Frank og Claire Underwood er indbegrebet af politisk kynisme. Til højre i billedet ses hans stabschef, Doug Stamper, der er lige så nådesløs som Frank. Fold sammen
Læs mere

I et opsigtsvækkende markedsføringsstunt har Netflix »begravet« karakteren Frank Underwood, der ved starten af den nye, sjette sæson er død, i en virkelig kirkegård i Gaffney, som både er karakterens hjemby i serien, men som også er beliggende i den amerikanske sydstat South Carolina.

LeighAnn Snuggs, der er direktør på turistkontoret i Gaffney, fortæller, at fans af serien allerede er begyndt at valfarte til gravstedet for at lade sig fotografere ved gravstenen med inskriptionen »Francis J. Underwood, 1959-2017, 46th President of the United States of America«.

»Vi får kommentarer fra hele verden på vores Facebook-side, og reaktionerne spænder fra, at folk deler deres kærlighed til karakteren, mens andre ikke bryder sig om den, på grund af den fiktive karakters dystre gerninger, men også på grund af anklagerne mod Kevin Spacey,« siger LeighAnn Snuggs.

Andre besøgende mener til gengæld, at det er respektløst at bruge en kirkegård til et reklamestunt og udtrykker deres modvilje. Men ikke desto mindre er det indtil videre hensigten, at gravstedet skal forblive der på »ubestemt tid«.

»Jeg ved, at du ved«

Dermed har Netflix vendt skandalen om overgrebsbeskyldningerne mod Kevin Spacey 180 grader og gjort den til en del af hypen om »House of Cards«.

På den ene side har streamingtjenesten lagt afstand til skuespilleren ved at skrive hans karakter som nedrig amerikansk præsident ud af serien. På den anden side fortsætter Netflix med gravstedet at knytte forbindelsen til skuespilleren. #MeToo-aktivister får ovenikøbet en kontant mulighed for at udtrykke deres vrede mod skuespilleren på samme eksplicitte måde, som serien selv gør det i en mindeværdig scene, nemlig da Frank Underwood urinerer på sin egen fars gravsted i sæson tre.

At publikum skal komme denne scene i hu, er svært at tage fejl af, da den fiktive Frank Underwood er begravet ved siden af den ikke mindre fiktive fader til Frank Underwood, Calvin T. Underwood. Også på Twitter er besøgende begyndt at dele deres billeder af gravstederne.

Gravstedet er ikke den eneste gang, at Netflix udnytter skandalen om Kevin Spacey til sin markedsføring af Netflix. Da streamingtjenesten herhjemme forleden lavede reklame for starten på den ny sæson, skete det blandt andet med et husstort banner på pladsen foran Magasin du Nord. Banneret forestillede Frank Underwoods hustru, Claire Underwood, siddende magtfuld og alene på en trone. Bannerets slogan var ikke til at tage fejl af: »Behind every strong woman stands nobody« – 'bag hver stærk kvinde står der ingen' – Frank Underwood/Kevin Spacey er blevet så eftertrykkeligt fjernet fra serien, at han nærmest er blevet synlig igen. Frank Underwood er ikke længere bare ham, som vi elsker at hade, men ham, vi hader – punktum.

Frederik J. Preisler, der er kreativ direktør hos marketingfirmaet Mensch, siger, at Netflix' subtile brug af skandalen omkring Kevin Spacey er et eksempel på »begavet markedsføring«, hvor reklamekampagner trækker på virkelighedens politiske dagsordener.

»Gammeldags reklame skaber groft sagt sit eget fiktive lukkede univers, hvor en husmoder er i stand til at lave en fantastisk middag takket være et bestemt produkt. Moderne reklame skaber en indforstået samtale med beskueren, som handler om den virkelighed, begge parter kender til, en 'jeg ved, at du ved'-samtale,« siger Frederik J. Preisler.

Som et nyligt tilsvarende eksempel nævner Frederik J. Preisler Nikes brug af den amerikanske football-spiller Colin Kaepernick i deres reklamer. Kaepernick vakte harme i USA i 2016, da han knælede i protest mod racediskrimination under afsyngelsen af den amerikanske nationalhymne, og da Nike i sidste måned besluttede at bruge ham i en reklamekampagne, vakte det den amerikanske præsident Donald Trumps mishag.

»Det sender et forfærdeligt budskab ud,« sagde Trump.

Dermed gav præsidenten kun kampagnen yderligere momentum, siger Frederik Preisler.

»Kommunikation handler om følelser, og meget kommunikation er virkningsløs, fordi den er følelsesløs. Af frygt for at støde nogen, ender afsenderen med ikke at sige noget, der kan føles, og så bliver det hele spild af tid og penge. Trump er et eksempel på, at forfærdelige budskaber kan have større gennemslagskraft end fornuftige. Men jeg vil nu fortsat anbefale de fleste at formulere lidt mindre rabiate budskaber, uden at det bliver helt følelsesløst,« siger Frederik J. Preisler.

I den virkelige verden efterforsker politi i USA og Storbritannien stadig beskyldningerne mod Kevin Spacey.