»Når Jón danser, skinner solen på scenen«

Premieren på Den Kgl. Ballets nye dobbeltprogram fik ekstra stråleglans med udnævnelsen af Jón Axel Fransson til solodanser.

Højdespringer: Endelig blev Jón Axel Fransson udnævnt til solodanser ved Den Kongelige Ballet. Her i den brillante »Etudes«. Henrik Stenberg

Der findes næppe et mere udfordrende balletpartitur end Stravinskijs »Le Sacre du Printemps« (Vårofferet). Siden uopførelsen i 1913 af Nijinskijs revolutionerende ballet om fortidens rituelle tilbedelse af og ofring til jorden har utallige koreografer verden over kreeret nye versioner til Stravinskijs storslåede musik. Nu er turen kommet til den engelske stjernekoreograf Wayne McGregor, som har skabt en interessant og flertydig dystopisk fremtidsballet med titlen »AfteRite«.

Det nye ekvilibristiske værk, der er en co-produktion mellem Den Kongelige Ballet og American Ballet Theater, havde urpremiere i New York sidste år, og selv om tematikkerne i »AfteRite« er universelle, synes flere af ballettens temaer at have amerikanske inspirationskilder.