Balletanmeldelse: »Askepot« er dårende dejlig, men også alt for langtrukken

Den relativt uprøvede koreograf Gregory Dean er bestemt et talent, men »Askepot« kommer alligevel ikke helt i hus på Det Kongelige Teater.

Ida Praetorius som Askepot og Alexander Bozinoff som prinsen i balscenen fra Gregory Deans nye eventyrballet. Henrik Stenberg

Det er både en ønskeopgave og kæmpe udfordring, den engelske solodanser og koreograf Gregory Dean har fået med at skulle kreere sin første helaftensballet, »Askepot«, til sine kolleger i Den Kgl. Ballet. Og det er et modigt og vigtigt sats fra balletmester Hübbes side at lægge den store tre-akters ballet i hænderne på den 34-årige Gregory Dean, hvis største værk indtil nu har været den succesrige børneballet »De glemte børn« til Det Kgl. Teaters Balletskole.

Meget lykkes for Gregory Dean i hans »Askepot«, selv om den kompetente koreograf ikke når helt i mål med sin meget traditionelle version af den store eventyrballet, der henvender sig til alle fra syv år og opefter.