Mediekommentar: Hvorfor skal kvinder på fladskærm og det store lærred først og fremmest opføre sig som kvinder endnu i dag?

Kvinder på fladskærm og det store lærred skal endnu i dag helst opføre sig som kvinder. Men en britisk spændingsserie vender rollerne på hovedet. Omsider.

Indenrigsministeren spillet af Keeley Hawes og hendes livvagt spillet af Richard Madden i serien "Bodyguard" med masser af kønsroller vendt på hovedet. Foto: BBC. Fold sammen
Læs mere
Foto: BBC

George R.R. Martin sagde det for nylig ligeud.

Forfatteren bag »Game of Thrones« var lige blevet spurgt om sin dybeste hemmelighed: Ville den berømte skribent ud med nogle tricks til unge kolleger med sult efter en gedigen verdenssucces?

Berømtheden havde kløet sig i skægget og lænet sig frem. Om alle holdt vejret, melder historien ikke noget om. Men altså: Han opdagede meget tidligt en hemmelighed og havde nærmest grundlagt sin fantastiske karriere på den. Nemlig at kvinderne på denne jord er ... mennesker.

That’s it. Kvinder er mennesker. Han ville simpelthen ikke lægge dem »kvindelige« ord i munden. Og jeg forstår ham så godt. Sådan fra den ene forfatter til anden.

»Jeg forstår godt hans afmagt over for alle serierne om mennesker i dybt interessante afskygninger plus et antal kvinder.«


Jeg forstår så godt hans stikpille til kollegerne i Hollywood og omegn. Jeg forstår godt hans afmagt over for alle serierne om mennesker i dybt interessante afskygninger plus et antal kvinder.

Hvorfor det stadig skal være sådan, går over min forstand. Jeg fatter ikke inertien i denne klodes kamp hen mod ligestilling. Og jeg forstår især ikke kulturfolkets lidet kreative ligegyldighed over for udfordringen.

Hvorfor skal kvinder på fladskærm og det store lærred først og fremmest opføre sig som kvinder endnu i dag? Hvorfor skal de alt for få alternativer ret konsekvent være serier om kvinder eller alternative præferencer og dermed bekræfte reglen?

Neglebidende thriller

»Game of Thrones« er muligvis en af undtagelserne. Men hvis man vil se et mere realistisk bud, så er »Bodyguard« svaret. Jeg så første afsnit på Netflix forleden aften og trak knap nok vejret i hele minutter ad gangen.

Spændingsserien fra BBC handler om en krigsveteran i skikkelse af Richard Madden på specialopgave inden for politiet: Han er blevet livvagt for den britiske indenrigsminister i form af Keeley Hawes og skal altså sætte livet på spil for en kvindelig politikers skyld.

Og nu kommer det så. Kvinden er rent faktisk et svin. Helt som medsøstrene omkring hende er svin. Helt som stort set alle de mere actionprægede roller spilles af kvinder - inklusive bomberydderen og den iskolde snigskytte.

De er kvinder. Eller rettere: De tilhører sådan set bare den ene halvdel af menneskeheden. Og det bedste er næsten resultatet rent kunstnerisk - nemlig at kvinderne oplagt nok har deres køn med på filmsettet og dermed gør de konkrete scener langt dybere og mere spændende end ellers.

Har forslagene om kvotering alle mulige steder en fremtid? Jeg ved det ikke. Men vi kan jo altid begynde forandringerne helt lokalt.

Og nej, jeg har ikke afsløret noget som helst om livvagten og hans arbejdsgiver - bid selv negle til den tankevækkende serie og mærk selv hentehåret rejse sig over dine fordomme.