Manden bag Mikkeller om gradvis åbning af Danmark: »Jeg synes ikke, der er noget rationelt i det, der foregår«

Mikkel Borg Bjergsø, direktør for Mikkeller, har barer og restauranter i 18 lande. Han mener, at åbningen af Danmark er alt for vilkårlig, og at det efter en måned med virtuel bar og »hjemøl« er tid til åbne for udeservering.

Manden bag ølmærket og 46 barer og restauranter, ­Mikkel Borg Bjergsø, mener, det er på høje tid at åbne for muligheden for udeservering. Niels Ahlmann Olesen

Søndag 5. april, dagen før statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde bekendtgjorde, at det var tid til en gradvis genåbning af landet efter påske, var Mikkel Borg Bjergsø inviteret til virtuelt møde med statsministeren, en række andre ministre og ni erhvervsledere ud over ham selv.

Sidstnævnte fik hver nogle minutter til at forklare, hvad de mente, der er behov for i forbindelse med genåbningen, fortæller manden bag bryggeriet og barerne med navnet Mikkeller, der allerede dengang havde et klart budskab.

»Det var lige der, hvor sommeren var på vej frem, så min idé var, at vi skulle åbne for udeservering. Jeg sagde, at jeg var klar over, at vi ikke bare kan genåbne for fuldt blus og tro, at alt er godt igen, men at vi selvfølgelig ville tage vores forholdsregler,« siger Mikkel Borg Bjergsø. Han lægger ikke skjul på, at det – trods den usædvanligt smukke april – er et hårdt forår, han befinder sig i.

»Bryggerierne har det problem, at vi ikke kun har fået fjernet vores mulighed for at have kunder i butikken, fordi vores steder er lukket. Vi har også fået fjernet vores aftageres mulighed for at købe noget, fordi de også holder lukket. Derfor er det vigtigt for os, at der snart sker noget inden for vores branche,« siger han.

Hvis vi kunne åbne for vores udeserveringer, kunne vi sagtens holde afstand mellem gæsterne.

Hjemis – eller hjemøl

Der var kun gået godt en uge, fra Mette Frederiksen lukkede Danmark, til Mikkel Borg Bjergsø åbnede en ny bar – 20 marts sendte han en pressemeddelelse ud med følgende ordlyd:

»Mikkeller Virtual, en online communitybar, hvor ølelskere og Mikkeller-fans fra hele verden kan nyde øl sammen alene.«

Gennem de seneste årtier har Mikkeller ekspanderet forretningen i en grad, at man i dag kan drikke øl, spise kinesisk eller morgenmad i 18 forskellige lande og på i alt 46 adresser – herunder 20 i København. Og derudover købe bryggeriets øl i en lang række butikker.

Under omstændighederne var Mikkeller ikke sen til udtænke en måde at holde hjulene bare en smule i gang, i takt med at indtaget af alkohol i stadig højere grad rykkede ind i privaten.

Ud over at drikke øl på tværs af landegrænser, koncerter og klubber, har københavnerne kunnet stifte bekendtskab med en ny pendant til isbilen, »Hjemøl«, som er en vintageambulance, der kører rundt med øl, så ingen skal tørste på hjemmeadressen.

Nu – godt en måned senere – har Mikkel Borg Bjergsø imidlertid et opråb til politikere og myndigheder: Giv os nogle klare svar på, hvornår vi må åbne.

»Det er bare ikke det samme at sidde hjemme foran skærmen. Det kan være, at det bliver det en dag, hvis det er den eneste mulighed. Men solen skinner, det er varmt, folk vil gerne ud på gaden. Hvis vi kunne åbne for vores udeserveringer, kunne vi sagtens holde afstand mellem gæsterne,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Han understreger, at budskabet til politikerne endnu ikke er udmøntet i noget konkret.

»En af mine barer ligger på Vesterbro på Viktoriagade – det er sådan en kælderbar, der altid er fuldstændig proppet. Til mødet med statsministeren sagde jeg: »Jeg kan godt forstå, at I ikke vil have, at folk står som sild i en tønde dernede i en fugtig kælder og drikker bajer og råber op, fordi der er så mange dernede. Men vi har også servering ude foran. Hvis vi gør dette areal dobbelt så stort og laver noget ensretning i gaden, kan vi sprede folk«,« siger han.

»Random« udmeldinger

Restaurationer er indtil videre lukket for andet end takeaway frem til 11. maj. Senest er der opstået tvivl om, hvorvidt den dato er realistisk – ikke mindst i kølvandet på, at faglig direktør ved Statens Serum Institut Kåre Mølbak i et interview til Berlingske udtalte, at danskerne skal forvente social afstand i mindst et år, eller indtil vi har en vaccine.

På pressemødet mandag blev det uddybet, at scenariet er et ud af flere, men det har alligevel fået mange i kultur- og restaurationsbranchen til efterspørge retningslinjer og en indikation af, hvorvidt 11. maj er realistisk at sigte efter.

Jeg synes, det er rigtig godt for tatovører og frisører, at de har fået arbejde igen, det er slet ikke det. Men jeg kan simpelthen bare ikke se, hvorfor det er bedre end at lade en restaurant åbne med halv kapacitet.

Samtidig er hjælpepakkerne blevet forlænget, hvilket Mikkel Borg Bjergsø hilser velkomment, men samtidig afføder det spørgsmål:

»Det er jo rart, at hjælpen bliver forlænget, men det gør også, at vi tænker, at når der ikke følger noget vejledning med, er det måske, fordi man har tænkt sig at forlænge lukketiden. Lige nu går vi bare og gætter på, hvorfor de forlænger hjælpepakkerne.«

Bryggerierne er dobbeltramt af coronakrisen, mener Mikkel Borg Bjergsø. Søren Bidstrup

Mikkel Borg Bjergsø savner i det hele taget en langt mere specifik køreplan for de kommende måneder.

»Jeg følger rimeligt godt med, og det er meget få konkrete udmeldinger, der kommer. Den første udmelding, der kom, var, at værtshuse og natklubber og diskoteker skulle lukke. Er en øl- eller vinbar et værtshus? Så vil vi hellere have nogle helt konkrete udmeldinger. For eksempel: Nu må alle steder med servering af alkoholiske drikke ikke holde åbent indtil en given dato. Det vil være nemmere at forholde sig til end de brede udmeldinger om kulturen. For hvor hører vi til?«

Han kritiserer desuden den vilkårlighed, han mener, der er i forhold til, hvem der får lov at åbne hvornår.

»Det virker rimelig random, det der bliver sagt – hvis der overhovedet bliver sagt noget. Lige pludselig går man ud og åbner tatovører og frisører. Vi kunne rent faktisk skabe en situation, der i langt højere grad var efter retningslinjerne og meget mere sikker, end hvad en tatovør kan. Eller en børnehave for den sags skyld. Jeg har børn, der lige er begyndt i skole igen, og det er umuligt, at holde dem adskilt. Men vi kan altså godt finde ud af at holde vores gæster adskilt,« siger Mikkel Borg Bjergsø og skynder sig at tilføje, at han glæder sig på tatovørernes og frisørernes vegne.

Ingen lukning i Korea

Med barer og restauranter i 18 lande, har det været »lidt af en jungle« at begive sig ud i, fortæller Mikkel Borg Bjergsø.

»Det er klart, at det påvirker os helt vildt. Vi prøver at navigere i forskellige lande og regler,« siger han.

Mens de fleste barer i de 18 lande holder lukket, kan sydkoreanerne stadig drikke øl på baren i Seoul. Sydkorea valgte som bekendt en strategi med langt flere test og opsporing af smittede, hvilket har betydet færre lukninger, men til gengæld en diskussion af den øgede overvågning.

Baren i Taipei i Taiwan har heller ikke været lukket på noget tidspunkt – det samme gælder Stockholm.

»Folk i Asien bruger også i langt højere grad mundbind for at beskytte andre. Uden at jeg skal lyde som ekspert, kan jeg forestille mig, at dette har en stor betydning. Jeg undrer mig over, at der ikke er flere, som gør det herhjemme. Så er der nogle, der er ude at sige, at det ikke hjælper noget, men det har da selvfølgelig en effekt i og med, at man bremser spyt og nys,« siger han.

For en virksomhed som Mikkeller, har coronakrisen givet et yderligere indblik i de meget forskellige arbejdsmarkeder rundt om i verden.

»Nogle steder bliver folk sendt hjem uden løn – eksempelvis i USA. Her er slet ingen hjælp at hente fra staten. Det er selvfølgelig forfærdeligt, at vi er blevet nødt til at sende rigtig mange hjem på orlov uden løn, men vi kan ikke betale lønninger uden indtjening. Det er vilkårene derovre,« siger Mikkel Borg Bjergsø, som glæder sig over, at det danske system holder hånden under flere af hans medarbejdere.

Det ændrer dog ikke ved, at han muligvis må tage mere drastiske metoder i brug – også herhjemme.

»Hvis ikke vi aner, om vi har en forretning, som fungerer inden for en overskuelig fremtid, og det her fortsætter i det uendelige, kan vi ikke blive ved med at betale store dele af folks løn, og vi kan blive tvunget til at hive alle tilbage fra hjælpepakkerne og tage stilling til, om vi skal fyre nogen, fordi vi ikke kan få nogle konkrete udmeldinger. Får vi derimod en dato at stile efter, kan vi langt bedre planlægge og på den måde redde arbejdspladser,« siger han og gentager sit budskab:

»Lad os holde afstand og lave servering ude. Hvis du tager til München, sidder folk ude og drikker øl – der er kæmpe Biergarten’er. Lad os gøre det samme. Lad os lave noget i Fælledparken. Så længe det er udendørs, og man overholder reglerne, kan jeg ikke se, at der er noget i vejen for det.«