Liv Ullmann fik skilsmisseraten til at stige i Danmark

Den norske filmstjerne, filminstruktør og forfatter Liv Ullmann gav den svenske mesterinstruktør Ingmar Bergman tilgivelse i »Troløs«. 16. december fylder hun 80 år.

Liv Ullmann. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne-Christine POUJOULAT/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sidste måned kunne publikum ved en artist talk under filmfestivalen i Toronto høre den i dag 80-årige norske skuespiller, filminstruktør og forfatter Liv Ullmann fortælle en tankevækkende anekdote om et af sine talrige samarbejder med den legendariske svenske instruktør Ingmar Bergman.

Det drejede sig om filmen »Troløs«, som Ullmann instruerede i 2000 efter et manuskript af Ingmar Bergman. Filmen handler om en berømt instruktør, der med fortrydelse ser tilbage på sit liv, i særdeleshed en affære med en kvinde, der er gioft med hans bedste ven.

Bergman afviste, at manuskriptet handlede om ham selv, på trods af at instruktøren i filmen også hed Bergman. Det kunne dog ikke narre Liv Ullmann, som gennem en lang karriere havde haft hovedroller i ti af Bergmans film og selv havde levet sammen med den svenske mester. Hun vidste udmærket, at historien var en skånselsløs beskrivelse af Bergmans eget liv. Måske for skånselsløs, mente Liv Ullmann, der opfordrede Bergman til at skrive en scene, hvori den gamle dirigent giver sig selv en form for tilgivelse for sine synder.

Bergman nægtede, for selv efter et halvt århundrede kunne han ikke se med mildere øjne på sit eget liv – og i øvrigt handlede det jo ikke om ham. Ikke desto mindre fik Ullmann sin vilje, idet hun tilføjede en scene, hvor den gamle instruktør møder en ung version af sig selv. Her rækker den gamle ud og klapper den unge blidt på kinden.

Hvis Bergman ikke kunne give sig selv tilgivelse, kunne Ullmann.

»Troløs« er en ubegribeligt stærk film om at blive indhentet af livet, og den afsluttende scene, hvor den gamle mand forsvinder i tågen ved den strand, hvor han bor, var også Ullmanns idé – og filmens følelsesladede højdepunkt. Få år efter gik Bergman selv bort.

Liv Ullmanns eget liv begyndte i Tokyo i 1938, hvor hendes far arbejdede som ingeniør. Ved krigsudbruddet flygtede familien til Canada og kom først senere til Oslo, hvor hun debuterede som skuespiller på Rogaland Teater i 1957 i rollen som Anne Frank.

Hendes første filmroller forblev relativt ubemærkede, men da gennembruddet kom med Bergmans »Persona – sonate for to« (1966), blev hun til gengæld internationalt kendt – nærmest et ikon for moderne skandinavisk kultur og stil. Herefter fulgte en stribe hovedroller i Bergmans film, heriblandt instruktørens eneste gyserfilm, »Ulvetimen« (1968), den eksistentielt råkolde »Passion« (1969) og  »Ansigt til ansigt« (1976).

I Danmark fik både Bergman og Ullmann et stort folkeligt gennembrud med TV-serien »Scener fra et ægteskab« (1974), der angiveligt fik skilsmissehyppigheden til at stige i Danmark under inspiration fra dialogerne mellem Liv Ullmann og en anden af Bergmans favoritskuespillere, Erland Josephson. Her blev alle romantiske illusioner om ægteskabet som institution skrællet fuldstændigt af. Parret gentog mange år senere deres roller i TV-filmen »Saraband« (2003), der blev Bergmans sidste opgave som instruktør.

Hvis man leder efter scener med Liv Ullmann på YouTube, vil man finde en række dialoger med forskellige mandlige skuespillere, hvor Ullmanns karakter synes at have den passive, lyttende rolle. Det ville dog være en stærkt reducerende måde at beskrive hendes rolle.

Liv Ullmann gnistrer af en intelligens og en omsorg, der synes at være en direkte årsag til mændenes hudløse konfessioner. At den omsorgsfulde kærlighed også kunne antage en altædende, næsten uhyggelig dimension, viste Liv Ullmann i Bergmans sene mesterværk »Høstsonate«, hvor hun spiller over for Ingrid Bergman. Her formidler den norske stjerne et morads af modsatrettede følelser fra dyb beundring til morderisk had – ofte inden for få sekunders scene.

Liv Ullmann har instrueret flere film, heriblandt en version af August Strindbergs »Frøken Julie« med den nye amerikanske stjerne Jessica Chastain i titelrollen.

Sammen med Bergman har Liv Ullmann datteren Linn, der er en af Norges kendteste forfattere. Liv Ullmann har også skrevet selvbiografiske bøger, der er oversat til flere sprog.

Hun er belønnet med den franske orden for kunst og litteratur og er to gange blevet nomineret til en Oscar for roller i »Udvandrerne« (1971) og »Ansigt til ansigt« (1976).