Landholdskokken brillerer på byens nye luksusbistro, men smagen udebliver

Bistro 1620 byder på pariserstemning og skarp køkkenteknik, men det er ikke altid, smagen følger med.

Der er frankofil brasseriestemning på Bistro 1620. Thomas Lekfeldt

Den danske maler Paul Fischer, der var kendt for at skildre København som Nordens Paris, kunne godt lide Vesterbro Torv. Han malede torvet flere gange, sådan som man lige nu kan se ved en særudstilling på det ny Københavns Museum.

Og skuer man en varm forsommerdag ud over torvet med dets brosten, skyggefulde træer og springvand (tilføj en sporvogn og telefonkiosk, så er det næsten som i Fischers 1912-maleri »En Sensommerdag på Vesterbros Torv«), forstår man godt, hvorfor – for så ligner Vesterbros Torv stadig en pariserdrøm. Og i dén drøm passer nyåbnede Bistro 1620 perfekt ind med sin fortovsservering og sine røde markiser og et klassisk (trods navnet snarere brasserie- end) bistromenukort med østers, muslinger, confiteret kyllingelår, tatar, mørbrad og højreb – ja, sågar chateaubriand og søtunge- og kammuslingesoufflé.