Når de to nye public-service kanaler, som er en del af den nye fem-årige medieaftale, kommer i udbud, kan et samarbejde mellem en bred vifte af kulturaktører, foreninger og folkeoplysende organisationer meget vel være blandt dem, der byder ind.
Det fortæller Jane Sandberg, direktør for museet for post, tele og kommunikation, ENIGMA, og medlem af organsiationen Danske Specialmuseer. Sammen med Maiken Riis Friberg, kommunikationschef i Coop amba (foreningsdelen af Coop, red.) har hun inviteret til stormøde 19. februar med det formål at sondere mulighederne for at skabe en fælles TV-kanal, der på en ny og anderledes måde kan forsyne danskerne med kultur og folkeoplysning.
»Kulturaktørerne og de folkeoplysende organisationer savner en plads, hvor vi kan tale ind i en bredere samfundsdebat og samtidig vise, hvorfor vores arbejde er relevant for borgerne,« siger hun.
»Derfor var det ret oplagt, da tanken om en ny radio- og TV-kanal blev præsenteret, at vi også ser i den retning - også for at opfylde den formidlingsforpligtelse, vi har, og for yderligere at professionalisere et stykke arbejde, som mange af os laver i forvejen. Meget af den hundedyre forsknig, der f.eks. foretages ude på museerne, formidles i dag kun til en meget snæver kreds. Vi har brug for at sætte vores viden i spil på nye platforme. Når folk vælger kultur og folkeoplysning fra, er det ikke nødvendigvis udtryk for manglende interesse, men nok snarere, fordi de ønsker at møde den viden gennem andre medier.«
Det er Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, helt enig i, og han går meget gerne med i projektet, hvis det realiseres.
»Det er så stort et projekt, at det kræver alle kræfter. Men hvis det lykkes, vil det være den største revolution i dansk museumsverden, siden de første museer blev etableret,« siger han.
»Hidtil har det jo først og fremmest været udstillinger og bygninger, der har defineret museerne. Det visionære i dette forslag er, at du kommer ud på nogle helt andre platforme, der, hvor folk er, og formidler historisk viden, som der er en kæmpe efterspørgsel efter - det ved vi fra alle undersøgelser.«
Skal afspejle samtiden
Det er imidlertid ikke meningen, at den nye kanal udelukkende skal være en historisk kanal eller en museumskanal. Tværtimod er det tanken, at indholdet i høj grad skal afspejle samtiden,« understreger Jane Sandberg. Hun har været i kontakt med et bredt udsnit af kulturaktører - ud over museer også teatre, billedkunstnere, musikere, bibliotekerne, folkeoplysningsorganisationer og uddannelsesinstitutioner, der har medier og kommunikation på skemaet. Og interessen har været stor.
»Det er et enormt godt signal, at kulturinstitutionerne selv byder sig til. Og helt sikkert også noget, vi er interesseret i,« siger Louise Stenstrup, direktør i Dansk Teater, brancheorganisation for 81 små og store teatre. Hun mener dog ikke, at kulturinstitutionerne alene skal byde på kanalen. Der skal også professionelle mediefolk ind over.
»Jeg kunne godt se et konsortium for mig, bestående af kulturinstitutioner, som kan være med til at sparke noget viden ind og løfte diskussionen sammen med nogle medieaktører, der kan finde ud af at producere, så det er interessant for lyttere og seere.«
På teaterområdet forventer hun, at kanalen vil kunne formidle vigtig viden om tiltag, der taler ind i en bredere samfundsmæssig kontekst.
»Det kan f.eks. være teatrenes indsats i forhold til socialt udsatte boligområder eller som brobyggere og vores erfaringer med den rolle, teatre kan spille for børns og unges kompetencer. Der sker rigtig meget på teatrene, som har betydning i en større samfundsmæssig kontekst, men som meget sjældent bliver italesat,« siger hun.
Stort set alle aktører fra kultur- og oplysningsverdenen er indkaldt til stormødet 19. februar. Og det er klart, at med så mange forskellige interesser om bordet bliver udfordringen at skabe enighed om en fælles målsætning, erkender Maiken Riis Friberg fra Coop.
»Der er mange indgange. Men præmissen for samarbejdet er selvfølgelig, at man skal se det samme for sig,« siger hun.
»Fra Coop ser vi i høj grad også den nye kanal som et sted, hvor græsrøddernes stemmer kan komme til orde. Kultur er ikke kun noget, der bor på museerne, der ligger også en masse viden rundt omkring i landet. Og jeg ved, at parterne bag medieforliget ønsker, at det skal være en oplysende kanal, men ikke en højpandet kanal. Det gælder om at få kulturen ned på jorden og ud til de mange.«