Københavnersnuden: Radio24syv-sagen understreger, hvad jeg allerede vidste – udbud er humbug uanset branche

Først finder man vinderen, og så får man pointene til at passe. Sådan er det i arkitektbranchen. OG sådan er det i radiobranchen.

Konkurrencen om supersygehuset i Skejby blev blandt andet vundet med et stort og meget synligt patienthotel. Med Skej-Bar og andre sjove ting, der øjeblikkeligt blev sparet væk. Arkivfoto af Skejby Sygehus fra november 2015. Foto: Flemming Krogh/Ritzau Scanpix

Den langtrukne offentlige jammer over Radio24syvs nederlag i udbudsprocessen om den nye DAB-kanal har ofte fået en midaldrende arkitekt som undertegnede til blot resigneret at sige: »Welcome to my world

I arkitektbranchen skal alle offentlige opgaver med en værdi over en beskeden bagatelgrænse ud i et offentligt udbud, og alle i branchen ved, at det, der foregår bag de lukkede døre, når projekterne skal vælges, er det samme som det, der er sket med Radio24syv: Først finder man det projekt, man kan lide (eller skal kunne lide), og så får man pointene til at passe. Det er simpelthen aldrig sket i et eneste af de offentlige udbud, jeg har været med til (og det er mange, skulle jeg hilse og sige), at en dark horse har vundet – og med dark horse mener jeg en »anden end den, man i forvejen tænkte nok skulle vinde«.