Rapperen Kanye West er en indbringende, men tilsyneladende besværlig forretningspartner.
Tidligere på ugen var han vred på tøjkæden Gap, som han har et samarbejde med, fordi han mente, at den havde kopieret hans design til deres »almindelige« tøj.
Nu er det den danske administrerende direktør i Adidas, Kasper Rørsted, som har fået Wests vrede at føle.
I et nu slettet opslag på Instagram har Kanye West slået en falsk The New York Times-forside op. På forsiden står der »Kasper Rørsted also dead at 60«, altså »Kasper Rørsted er også død, 60 år gammel«.
Kanye West har i mange år samarbejdet med Adidas om den ekstremt hypede sko og -tøjlinje Adidas Yeezy. I 2020 alene blev der ifølge Bloomberg solgt Yeezy-sko for knap 13 milliarder kroner.
Men Kanye har på det seneste været utilfreds med Adidas, som han blandt andet mener, har kopieret hans design til et sæt sandaler kaldet Adilettes.
I juni skrev han på Twitter rettet mod Kasper Rørsted:
»Til Kasper ( …) jeg finder mig ikke længere i denne åbenlyse kopiering. Disse sko repræsenterer den manglende respekt, magthavere har over for talentet. Denne sko er en falsk Yeezy lavet af Adidas selv,« skrev Kanye West i opslaget, som kan ses herunder.
Mode- og mandemagasinet GQ skrev på det tidspunkt om historien, og var tilbøjelig til at give Kanye West ret.
»Ye (Kanye West, red.) har helt sikkert en pointe. Der er nogle forskelle i skoens sål og tekstur ( …) men det er tydeligt, at Three Stripes også fandt inspiration i den Yeezy (-sko, red.),« skrev GQ.
Ifølge TMZ er Kanye West også vred over en nylig promoveringsdag for Yeezy-sko, Yeezy-day, som West ikke mener at have haft kreativ kontrol over.
Tidligere har Kanye West også erklæret Pete Davidson, der var kæreste med Kanye West ekskone, Kim Kardashian, for død på en lignende falsk avisforside.