Her er vinderne ved Årets Reumert

Det Kongelige Teater blev topscorer ved Årets Reumert med priser i fem kategorier, bl.a. Bedste Mandlige Hovedrolle til Søren Sætter-Lassen og Årets Danser til Ida Prætorius. Men der var også statuetter til Stina Ekblad for Bedste Kvindelige Hovedrolle på Østerbro Teater, til ungdomsforestillingen »Dig og mig ved daggry« på Teater Nordkraft og Madame Nielsen som Årets Performer på Sort/Hvid.

Det Kongelige Teater blev årets topscorer ved søndagens Reumert-prisfest. Der var priser i hele fem kategorier, bl.a. til Søren Sætter-Lassen for Årets mandlige hovedrolle som Salieri i succesforestillingen »Amadeus«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Winther

For 21. år i træk fejrede scenekunsten søndag aften sig selv og hinanden ved prisuddelingen Årets Reumert, som samtidig markerede afslutningen på teaterfestivalen Copenhagen Stage.

Nørrebro Teater lagde hus til festlighederne, og skuespiller Ditte Hansen guidede gennem aftenens hyldest til de bedste præstationer og de største talenter på de danske scener i det forløbne år.

Så alt var, som det plejer på denne festaften. Og så alligevel ikke helt. For efter at have stået for finanisieringen de første 20 år af Årets Reumerts historie, valgte Bikubenfonden sidste år at trække sig fra arrangementet.

Derfor blev Årets Reumert 2019 en light-udgave, hvor æren og hyldesten var den samme, men den medfølgende kontante belønning til prismodtagerne udeblev.

At festen overhovedet blev en realitet skyldes først og fremmest, at en lille gruppe bestående af repræsentanter for teatersammenslutningen Dansk Teater, Copenhagen Stage, juryen for Årets Reumert og Have PR tog teten - suppleret med en mindre økonomisk håndsrækning fra teatrets faglige organisationer samt generøs velvilje fra en række personer - fra billedkunstneren John Körner, der står for den traditionelle glasstatuette, som udgør prisen, til værten, Ditte Hansen.

Lige nu arbejdes der på højtryk for at finde nye sponsorer, så Årets Reumert - eventuelt under andet navn - kan fortsætte også de kommende år.

Stina Ekblad fik prisen for Årets Kvindelige Hovedrolle i »Dantes guddommelige komedie« på Østerbro Teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Morten Abrahamsen.

Rutinerede navne i hovedrollerne

Priserne for årets stærkeste hovedrollepræstationer gik til to rutinerede skuespillernavne. Stina Ekblad modtog prisen for Årets Kvindelige Hovedrolle for sin præstation i »Dantes guddommelige komedie« på Østerbro Teater. Juryen beskrev hende bl.a. som værende »Rank som en dronning og let som en fjer« i rollen som Dante.

Prisen for Årets Mandlige Hovedrolle gik til Søren Sætter-Lassen for han præstation i Det Kongelige Teaters »Amadeus«. Juryen fremhævede især hans »psykologiske træfsikkerhed og suveræne musikalitet«. Søren Sætter-Lassen har tidligere modtaget Reumert-statuetter i kategorien i både 2010 og 2014.

Årets Kvindelige Ensemblerolle gik til Charlotte Munksgaard for hendes præstationer i forestillingerne »John Lennon er død« på Teater V og »Mussolinis De 100 dage« på Får 302. I begge forestillinger illustrerede hun, ifølge juryen, en humor, der er »sort og illusionsløs«, men en fantasi der er »forførende frodig«.

Prisen for Årets Mandlige Ensemblerolle modtog den grønlandske skuespiller Klaus Geisler for sin optræden i stykket »Den grønlandske mand« af Teater Freezeproductions og Grønlands National Teater.

Idas Prætorius modtog prisen Årets Danser for sin præstation i Den Kongelige Ballets »Askepot«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Stenberg.

Det Kongelige Teater topscorer

Selvom statutterne generelt blev fordelt jævnt rundt i landet, var det alligevel Det Kongelige Teater, der havde mest grund til at juble. Udover prisen til Søren Sætter-Lassen for Årets Mandlige Hovedrolle gik hele fire andre priser nemlig til teatrets produktioner.

Statuetten for Årets Skuespil gik til »Den kroniske uskyld«, der er skabt på baggrund af Klaus Rifbjergs roman fra 1958, og som juryen beskrev som værende »Ikke bare underholdende klassikerguf, men ægte nænsomt og rørende«. Årets Opera tilfaldt »Drot og Marsk«, der af juryen blev kaldt »dansk opera på europæisk niveau«.

Ida Prætorius hjemtog prisen for Årets Danser på baggrund af sin præstation i Det Kongelige Teaters opsætning af »Askepot«. Prætorius vandt Årets Reumert Talent i 2012 og var året efter nomineret til prisen for Årets Danser. En pris hun altså lykkedes med at vinde i år.

Svenske Gisela Stille modtog prisen for Årets Sanger for hendes præstationen i Verdis »Tubaduren«, hvori hun af juryen blev kaldt »en drøm af en Eleonora«. Opsætningen er en co-produktion mellem Det Kongelige Teater, Teatro Real i Madrid og Opéra Monte Carlo.

Madame Nielsen fik prisen Årets Performer for sin præstation i den stærkt omdiskuterede forestilling »Black Madonna« på Teater Sort/Hvid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Amalie Klougart .

Ungdom og køn i fokus

Der var blandt aftenens priser fokus på forestillinger både til og med børn og unge. Prisen for Årets børne-/ungdomsforestilling gik til »Dig og mig ved daggry« af Teater Nordkraft, som juryen kaldte »Blændende ungdomsteater, også for voksne«.

Årets Særpris gik til forestillingen »Tænk hvis man havde en rejsegrammofon«, som er en co-produktion mellem Teatret Gruppe 38, Teatret Møllen, teater2tusind og Carte Blanche. Juryen roste forestillingen for »En mesterlig instruktion med sans for at vække en tekst til live med helt enkle greb«.

»Mod alle odds« af Betty Nansen Teatret og Fix & Foxy modtog prisen for Årets Performance. I forestillingen er børns fremtid i fokus, og hver af de 22 børn på scenen får ifølge juryen en »gribende« stemme.

Hos et par af de andre prisvindere er fokus rettet mod køn og den menneskelige krop. Madame Nielsen modtog prisen for Årets Performer for forestillingen Black Madonna på Sort/Hvid. Juryen kaldte Madame Nielsen for både »alting – og altings modsætning« i hendes forsøg på at blive en anden.

Granhøj Dans’ »An Eve And An Adam« modtog prisen for Årets Danseforestilling med dets fokus på naturligheden i forholdet til den nøgne menneskelige krop.

Fredericia Teaters storsælgende musical »Tarzan« modtog prisen som Årets Musical/musikteater Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Malmose.

Frækhed, stor kunst og ætsende teater

Prisen for Årets Scenedesign tilfaldt Odense Teater og Ditlev Brinth og Peter Schultz for henholdsvis lyddesign og scenografi til »Anna Sophie Hedvig«. Ifølge juryen var man lykkedes med at skabe en både »renskrabet og fræk sceneæstetik«.

Årets Instruktør blev Sargun Oshana for hans arbejde med »4:48 Psychosis« på Aarhus Teater. Oshana pressede skuespillerne til det yderste i skabelsen af stykket, og ifølge juryen gjorde dette successen. »Dette instruktionsgreb bevægede sig lige på grænsen til overgreb. Men endte som stor teaterkunst!«

Andreas Dawe modtog prisen for Årets Dramatiker med Hitler-monologen »Vort mismods vinter« på Akut360. »Politisk teater, der ætser!«, kaldte juryen forestillingen.

Fredericia Teaters storsælgende musical »Tarzan« modtog prisen som Årets Musical/musikteater. Ifølge juryen fik musicalen »nakkehårene til at rejse sig« og kaldte opsætningen »et junglebrøl af en musical«.

Årets Talentpriser

Årets Reumert sætter hvert år fokus på scenekunstens nye talenter med de særlige Talentpriser. Årets otte nye talenter var:

Skuespiller Nicolai Jørgensen for sin medvirken i Shakespeare in Love på Østerbro Teater.

Skuespiller Anne Sofie Wanstrup for sin medvirken i Leve livet på Bornholms Teater.

Skuespiller Cecilie Gerberg Nielsen for sin medvirken i Tom på BaggaardTeatret og Forårsrullen på Odense Teater.

Skuespiller Bolette Nørregaard Bang for sin medvirken i Persona på Aalborg Teater.

Dramatiker og instruktør Anna Malzer for sit arbejde som kunstnerisk leder på Teater Momentum.

Skuespiller Emil Blak Olsen for sin medvirken i Finn og de fem fajl på Zangenbergs Teater.

Nycirkusartist Anders Björklund for sin medvirken i Kom dans med mig på Det Lille Teater.

Musicalperformer Monica Isa Andersen for sin medvirken i Den evige ild på Bellevue Teatret.