1. Forudse, hvad der vil gå galt
»Deadlines bliver notorisk overskredet i arbejdslivet og privatlivet. Inden du laver en forandring, hvad enten det er en kælderrenovering eller organisationsændring, kan du lave en såkaldt præmortem. Det er en brainstorm, hvor man spoler tiden frem og forestiller sig, at man er et år ude i fremtiden, og at det er gået helt galt. Og så skal man spørge sig selv og teamet til mødet: Hvad var det, der gik galt?
På den måde får man en fiktiv diskussion om, hvor problemerne opstår. Den er mindre konfliktfyldt og mere realistisk. Det kan være, at der kom en sparerunde, en ny chef, eller at der var et IT-system, der ikke duede. Og der var fem nøglemedarbejdere, som fik et nyt arbejde, og tre, der blev gravide. Og på baggrund af det reviderer man så sit estimat og laver en plan for, hvordan man reagerer på problemerne, når de rent faktisk opstår. Præmortem har vist sig ekstremt effektiv i forhold til at kallibrere din evne til at ramme virkeligheden bedre.«