Fremtidens Oscars styrer uundgåeligt mod mere diversitet - og det skyldes ikke mindst Netflix

Selv om Oscarakademiet kritiseres for i år næsten kun at have nomineret hvide skuespillere, vil udviklingen uundgåeligt gå i en anden retning. Det skyldes blandt andet, at sorte streamer lige så meget som hvide, siger ekspert.

Den større diversitet slog igennem i 2017, da filmen »Moonlight« af den sorte instruktør Barry Jenkins modtog en Oscar som årets bedste film. Samme år kunne to sorte skuespillere gå hjem med en oscarstatuette i hånden: Viola Davis for bedste kvindelige birolle (»Fences«) og Mahershala Ali for bedste mandlige birolle (»Moonlight«). Her står de sammen med Emma Stone (bedste kvindelige hovedrolle (»La La Land« )) og Casey Affleck (bedste mandlige hovedrolle (»Manchester by the Sea«)).   PAUL BUCK

Offentliggørelsen mandag af årets Oscar-nomineringer bekræftede den kritik, som man i de senere år har rettet mod prisuddelingen.

På nær Cynthia Erivo, der blev nomineret for sin rolle i »Harriet«, var samtlige nomineringer i kategorierne bedste mandlige og kvindelige hovedrolleindehaver og bedste mandlige og kvindelige birolleskuespiller hvide. Blandt de mange sorte og asiatiske skuespillere, som oscarakademiet overå som kandidater til en Oscar, var Lupita Nyong’o i Jordan Peeles »Us«, Jamie Foxx i filmen »Just Mercy« og Alfre Woodard i filmen »Clemency« samt alle de koreanske skuespillerne i Bong Joon-hos film »Parasite«, der i mange medier er blevet hyldet som noget nær verdens bedste film.