Filmpremiere: Så grim har du aldrig set Nicole Kidman

Stjernens transformation kommer næsten til at stjæle billedet i Karyn Kusamas hårdkogte krimi »Destroyer«.

destrpy
Nikole Kidman Fold sammen
Læs mere

51-årige Nicole Kidman har efterhånden optrådt i en del roller, der bevidst laver vold på hendes image som Hollywoods guldrandede skønhedsdronning, men aldrig er hun blevet gjort så forgræmmet og forsoningsløst grim som i Karyn Kusamas hårdkogte politifilm »Destroyer«.

Allerede i første scene ligner hendes rolle som politikvinden Erin Bell det hidtil mest konsekvente forsøg på at genlancere stjernen. Vi er meget langt fra den glamourøse Nicole »Moulin Rouge« Kidman, da vi ser hende vakle forpint afsted under Los Angeles’ brændende sol for at undersøge et mordsted; iklædt uformelige kassebukser, nedslidt nappajakke og en frisure, som selv en pædagog i 1970erne ville have grinet af.

Erin har dog en fortid, der gradvist bliver åbenbaret og som i sidste ende godtgør, hvorfor hun ligner et kadaver.

For 16 år siden gik hun undercover i en kriminel bande, der havde specialiseret sig i voldelige bankrøverier. Hendes vej ind i banden, normalt et vigtigt kapitel i undercover-dramaer, er ikke forklaret særligt indgående, og føles derfor heller ikke særlig sandsynlig. Der er dog tilstrækkelig med kød på til at holde interessen for handlingen i gang.

Bandens medlemmer er en broget samling døgenigter, der bæller øl og spiller computerspil, og man er lige ved at være skuffet over, at skurkenes kvalitet ikke er højere, da bandens leder, Silas (Toby Kebbell),  tager psykopatien til et nyt niveau ved at tvinge et bandemedlem til et spil russisk roulette.

Der er bedre redegjort for hendes forhold til sin undercoverkollega Chris (Sebastian Stan), der tydeligt er the good cop i deres makkerskab. Generelt virker det som om, at instruktør Karyn Kusama bevidst søger at skabe modvilje, snarere end forståelse for Kidmans ekstremt afvisende person, der kun smiler en eneste gang i filmen.

Tilsyneladende vil Kusama hellere afspejle det nihilistiske kaos, der behersker Erin Bells indre, og det er et modigt valg af den relativt uerfarne instruktør, der synes at have taget Lars von Triers dogme om, at film skal være som en sten i skoen meget bogstaveligt; »Destroyer« er ikke en feelgood-film.

Nicole Kidman i rollen som den ødelagte Los Angeles-strømer Erin. Fold sammen
Læs mere

Filmen udspiller sig indenfor rammerne af den traditionsrige filmgenre, Los Angeles-noir, hvor alle må gå den tunge gang ned ad skæbnens ensomme, neonoplyste boulevard. Michael Manns »Heat« og første sæson af TV-serien »True Detective« synes at være forbilleder, men Kusama er ikke nær så stiliseret i formen, og vælter sig knapt så vellystigt i genretraditionerne.

Tværtimod foretages nogle greb, der vender handlingen på hovedet, og mere kan ikke afsløres her. Der er grunde til, at Erin Bell balancerer på grænsen af afgrunden, og holder man ud, leverer filmen tilfredsstillende.

Nicole Kidmans præstation er imponerende, men kommer faretruende tæt på at stjæle billedet fra filmens historie. Man vånder sig mere over Kidmans forvandling i makeup-rummet end Erins forvandling som følge af hendes oplevelser i Los Angeles’ underverden. Det er Hollywoodstjernens forbandelse. Uanset hvor meget realisme deres ansigt formummes bag, skinner glitteret igennem.

»Destroyer« af Karyn Kusama. Med Nicole Kidman. I biografer over hele landet.