Dronning mod dronning – og mod de feje, fordrukne mænd

Solide og modige »Maria Stuart – Dronning af Skotland« bærer den gamle, tragiske historie om to kongelige kusiner frem, så historiens vingesus basker vildt gennem gemakker og højland.

kultur MARY QUEEN OF SCOTS
Saoirse Ronan rammer plet som den stærke, men tragiske regent i »Maria Stuart – Dronning af Skotland«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liam Daniel/Focus Features

Denne fortælling handler om et valg, der blev et af de hårdeste, mest udslagsgivende for de britiske øer. Nej, det drejer sig ikke om Brexit, men om Elizabeth og Mary, kusiner, frænder og arvefjender.

Den forblæste og forrevne skotske kyst byder trodsigt velkommen, da Mary Stuart vender tilbage fra Frankrig som enke. Straks begynder dansen om indflydelse om den unge, trodsige dronning (en fyrig Saoirse Ronan). Mary er optændt af retfærdig harme, strategisk, men også ubøjelig, og må inden længe indse, at hendes retmæssige magt konstant bliver efterstræbt.

Hvem kan hun stole på? Hvem kan hendes kusine stole på? Hofsnoge og elskere, familie og rådgivere – alle smeder rænker. Filmen lader Mary og Elizabeth række ud efter hinanden, nølende famlende efter det, de har til fælles: at være dronning. Smerteligt bevidste om at deres bånd kan briste, og freden brydes hvert øjeblik.

»Shakespeare kunne ikke have udtænkt større skurke.«


Mændene afgør historien, tvinger handlingen i tragiske retninger og sender kvinderne ud på sidespor. David Tennants magre, katolske mørkemand er skræmmende. Øjnene brænder fundamentalistisk, mens hans fordømmelse over Mary vælter ud af det store skæg. Men også de flotte fyre er for de flestes vedkommende fuldkommen uvederhæftige. Eller også bare fejlbarlige, feje og fordrukne. Kujoner. Shakespeare kunne ikke have udtænkt større skurke.

Men kvinderne bærer filmen, beder ikke om andet end det, de føler, de har krav på. Mary mener reelt, at hun er arving til Englands krone, det virker i dag lidt til den ublu side. Skotland er så langt mod nord og så meget mindre end England.

»Maria Stuart – Dronning af Skotland« rummer ikke alene smukt filmarbejde og særdeles fremragende skuespil. Den gør også fortiden levende og storpolitikken mellem de to kongeriger konkret. Og så rummer den måske et af de mest skrøbeligt sympatiske portrætter af Elizabeth (en underspillet Margot Robbie som fuldblods karakterskuespillerinde).

Vægten ligger på kammerspillet, og derfor mistes noget af oprindelsen til hele miseren, vi ser ikke hele voldsomheden. Ondets rod fortaber sig i disen. Men samspillet og nerven blusser lyslevende.

»Maria Stuart – Dronning af Skotland«. Instruktør: Josie Rourke. Medvirkende: Margot Robbie, Saoirse Ronan, Joe Alwyn med flere.