Disney-arving langer ud – igen: Menneskeliv er vigtigere end Mickey Mouse-profit

Abigail Disney, der er arving til en del af Disney-formuen, har længe kritiseret underholdningsgiganten, der bærer hendes eget navn. Nu gør hun det igen. Denne gang, fordi Disney har jaget coronatruede ansatte på arbejde.

Lyserøde prinsesseslotte, ivrigt krammende Mickey Mouse-figurer og candyfloss i så store mængder, at du til sidst tisser pink. Sådan fremstår Disneyland på overfladen.

Men som i ethvert medrivende eventyr findes der både de gode og de onde. Og spørger man Abigail Disney, er der ingen tvivl om, hvem der er skurk i eventyret om Disney: Disney-koncernen selv.

Abigail Disney er – igen, igen, igen – ude at kritisere koncernen. Denne gang for at vægte profit højere end menneskeliv, da Disney World i Florida – i hendes øjne – har genåbnet for tidligt set i lyset af coronapandemien.

»Disney gør, hvad virksomheder har gjort alt for længe. Jeg kan ikke sidde det overhørig, at profit er vigtigere end deres medarbejdere og menneskeliv,« siger hun til CNN.

Filmdokumentarist og aktivist Abigail Disney, hvis bedstefar var Walt Disneys bror, Roy O. Disney, der sammen grundlagde The Walt Disney Company, har længe kritiseret Disney-koncernen for ikke at behandle deres ansatte godt nok.

Denne gang har de ikke gjort nok for at sikre deres sårbare medarbejdere, der lider af astma, diabetes og andre følsomme sygdomme efter genåbningen, mener hun:

»De gør ikke nok for at sikre test til deres ansatte.«

Abigail Disney er igen ude at kritisere den tidligere familievirksomhed for ikke at gøre nok for deres ansatte. Toby Jorrin/AFP/Ritzau Scanpix

En talsperson fra Disney Parks er uenig i beskyldningerne og mener ikke, at Abigail Disney har »kompetencerne« til at kritisere forlystelsesparken.

»Mens alle har ret til deres egne meninger, har de ikke ret til deres egne kendsgerninger. Medierne gør en frygtelig bjørnetjeneste for offentligheden ved at give en platform til nogen, der mangler ekspertise, indsigt eller troværdighed,« lyder det fra talspersonen, der mener, at parken gør nok for deres ansatte.

»Fakta er, at vi tager en ansvarlig tilgang med specifikke protokoller på plads i betragtning af vejledning fra forskellige statslige myndigheder og sundhedsbureauer, herunder Centers for Disease Control and Prevention.«

»HVAD F***** SKER DER?????«

Det er ikke første gang, at Abigail Disney taler med store bogstaver over for den tidligere familievirksomhed.

I foråret kritiserede hun, at virksomheden hjemsendte omkring 100.000 ansatte fra de mange coronalukkede temaparker uden løn. For at gøre ondt værre måtte de ansatte klare sig uden løn, mens ledelsen kun gik lidt ned i løn, samtidig med at de fik udbetalt bonusser, der var nok til at dække udgifter til tre måneders løn til de ansatte.

»HVAD F***** SKER DER?????« rasede Abigail Disney i et af i alt 25 opslag på Twitter.

»Jeg har ikke en rolle i selskabet, og det er fint med mig. Men jeg er en arving. Og jeg bærer dette navn med mig overalt. Og jeg har en samvittighed, der gør det meget svært for mig at se til, når jeg ser misbrug finde sted i relation til det navn,« skrev hun på Twitter om sin bevæggrund for at råbe op.

Der er ingen tvivl om, at de ansattes vilkår er en mærkesag for Abigail Disney.

Da det kom frem forrige år, at Disneys CEO, Bob Iger, indkasserede godt 66 mio. dollar (rundt regnet 424 millioner kroner) i løn, svarende til over 1.400 gange medianlønnen for en Disney-ansat, var hun også ude med kritik.

»Bob må forstå, at han er en ansat, præcis ligesom dem, der skraber tyggegummi af fortovene, er det,« sagde hun dengang og tilføjede:

»De har ret til den samme værdighed og de samme menneskerettigheder, som han har.«