Når sommeren går på hæld, er der basis for en tur til IKEA uden at starte bilen – hvis man altså bor i byen.
Varehuset, som er i tre etager, har været længe undervejs, men forleden meddelte IKEA, at konstruktionen står klar på Kalvebod Brygge, mens de næste måneder skal bruges på at indrette og gøre parat til, at kunderne rykker ind.
De vil blive mødt af samme sortiment som i andre IKEA-butikker. Alligevel vil der være forskelle. Mindre indkøb og møbler kan tages direkte med hjem, mens man skal bestille de større møbler til levering.
Har man hang til de kendte svenske kødboller, skal man dog ikke fortvivle. Der vil være henholdsvis restaurant, café́ og bistro, hvis sulten skal stilles undervejs.
Skrumpet i størrelse
Det er adskillige år siden, IKEA offentliggjorde sine planer om et nyt varehus på ikke færre end 37.000 kvadratmeter midt i København.
Siden blev det oprindelige udkast lagt på hylden og genopfundet i en noget mindre størrelse. Nu hedder det cirka 20.000 kvadratmeter. Når det kan lade sig gøre, er det blandt andet, fordi der er sparet på lagerpladsen, fortæller Anders Lyhne Nordtorp, ekspansionschef i IKEA Danmark.

»Cityvarehuset er tilpasset livet i byen, blandt andet ved, at der er mange cykelparkeringspladser, og at varehuset er nemt at besøge både til fods og med offentlig transport. Derfor passer det fint, at det, vi kommer til at have på hylderne, er ting, der kan transporteres hjem i vores blå IKEA-poser,« siger han.
Bedre opbevaring
Inde i butikken vil der være en række udstillinger, som fokuserer på opbevaring i mindre boliger. IKEAs indretningseksperter har været forbi 100 københavnerhjem for at se, hvordan man kan optimere pladsen.
Her kunne de konstatere, at 75 procent af dem, de talte med, mangler opbevaringsplads i køkkenet, og at 37 procent bruger stuen til at tørre tøj.
»Hjemmebesøgene har givet os unik viden om københavnerne, der blandt andet efterspørger pladsoptimerende løsninger og multifunktionelle produkter, så man for eksempel får plads til både kontoret og puslepladsen i samme rum,« siger indretningsdesigner for IKEA Ditte Schougaard i en pressemeddelelse.
»Gode opbevaringsløsninger topper københavnernes prioriteringsliste, mens miljøvenlige løsninger og produkter også er et vigtigt parameter,« tilføjer hun.
Vild taghave
IKEA København ligger på en af byens udskældte strækninger, Kalvebod Brygge, hvor store domiciler skød op i 1990erne og 00erne.
Varehuset, som er tegnet af arkitektfirmaet Dorte Mandrup, skal derfor også udgøre et grønt indslag i det, mange mener er et trist og kedeligt område. Det sker blandt andet med en vild taghave, som er ved at blive anlagt, og som skal være med til at binde bydelen sammen fra Bernstorffsgade og Otto Busses Vej.
Den skal kunne bruges af kunder og andre københavnere.
»IKEA København bliver et mødested i byen og et sted, hvor man kan spise og nyde en kop kaffe to-go eller tage en pause i taghaven,« siger Anders Lyhne Nordtorp, som fremhæver, at varehuset sigter efter at blive BREEAM-certificeret.
Det er en engelsk mærkningsordning, der skal fremme miljøvenligt og energieffektivt byggeri, og som ser på faktorer som CO₂-udslip, bygningsdrift, transport, arealforbrug og økologi.
Den præcise åbningsdag bliver offentliggjort inden længe, men det skulle være temmelig sikkert, at den bliver engang i løbet af august.