Dansk reklamefilm får Europa til at bryde grædende sammen

En ældre mand, der er alene i december. Drømmen om at holde sig rask til sine nærmeste. En dansk julereklame får lige nu millioner af europæere til at fælde tårer. »Forhåbentlig er det glædestårer,« siger den danske instruktør.

 

Måske er vi allesammen lidt ekstra grådlabile denne jul, hvor mange er alene, og smittetallene fortsat smitter. I hvert fald sidder store dele af den vestlige verden netop nu og græder – over en dansk reklamefilm.

Kampagnen »Take Care«, der er instrueret af den danske filminstruktør Sune Sørensen for det tyske apotekerfirma Doc Morris, er set mere end 30 millioner gange på de sociale medier, hvor folk som rapperen LL Cool J og basketballspilleren Rex Chapman har delt den. De har bidt mærke i filmens fokus på træning. Men langt de fleste fortæller faktisk, hvor rørte de blev.

»Denne reklame fik mig til at sidde og græde ved mit bord på kontoret. Jeg viste den til tre kollegaer, og de fik også tårer i øjnene. Det er jo en fuldstændig fantastisk film,« skrev Twitter-brugeren Peacewillfollow, men andre beretter, at de har grædt sammen med deres familier eller ægtefæller.

Kommunikationsekspert Anna Thygesen erklærer sig enig.

»Jeg får altså også en klump i halsen. Det er jo noget helt andet, end når Elgiganten vil sælge os nogle flere ting. Dette handler om følelser og brandopbygning. Og det virker«.

Vi er så modtagelige

Kampagnen »Take Care« handler om en ældre mand, der forsøger at træne sig op gennem december måned. Den hører ind under traditionen for store julereklamer, som man kender fra især USA og de store europæiske lande. Foruden at være julegavernes tid er december nemlig også den måned, hvor virksomhederne gerne vil lette på hatten og vise hvilke værdier, de står for.

»I USA og England har de en kæmpe tradition for at lancere deres dyreste og mest ambitiøse reklamer op til jul, måske fordi det er den tid på året, hvor vi er mest modtagelige. En virkelig god julereklame er typisk en virkelig god historie, som tilfældigvis finder sted i juletid. Og gode historier, der rammer plet hos publikum, har stor effekt på måden, vi opfatter brands og vores forhold til dem på lang sigt,« siger julereklamens instruktør Sune Sørensen.

Carl Welch har hovedrollen i den danske reklamefilm »Take Care«, der får Europa til at græde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Doc Morris/Sune Sørensen.

Han suppleres af Anna Thygesen, der husker de store julereklamer fra dengang, hun selv lavede markedsføring i USA.

»Typisk var det en historie, der gik ned ad Memory Lane. Jeg sad selv på et bureau, hvor vi skulle markedsføre nogle cookies, og der endte vi med et budskab om, at de cookies forbandt de forskellige generationer. Sådan er det med julereklamer, de kan hurtig kamme over«.

Ifølge Anna Thygesen holder den danske reklamefilm lige præcis balancen, fordi den ikke virker alt for poleret. Når man spørger Sune Sørensen, hvad han selv bedst kan lide, nævner han, at den er menneskelig.

»Og ja, jeg var meget bevidst om, at filmen skulle have en effekt på publikum, og at den ville blive modtaget med tårer. Men forhåbentlig er det glædestårer«.

I så fald var det måske også på tide.