Biltest: Dr. Jekyll og Mr. Hyde på hjul

Den nye Camry er en økokriger i gammelmandshabit. Den fås hverken som stationcar eller med dieselmotor, og det gør den til en nichebil. Men dens fabelagtige og nøjsomme hybridmotorisering gør den alligevel spændende.

Den nye Toyota Camry fås hverken som stationcar, med dieselmotor eller med trækkrog. Til gengæld har den en 218 hk drivlinje, som præsterer små 20 km/l – også i den virkelige verden, og det gør den spændende. PR

Forestil dig, at Sony havde opfundet et helt nyt billedrørsfjernsyn med endnu bedre opløsning og billedkvalitet end på de nyeste fladskærme. Ville du købe det? For selv om billedet stod krystalklart, så skulle du igen til at vænne dig til et fjernsynsdesign, som allerede havde tjekket ind på historiens hi-fi-losseplads. Det er lidt sådan, jeg har det med den nye Toyota Camry. Jeg kan egentlig meget godt lide designet, men faktum er, at det er en sedan. Et format, de europæiske forbrugere har dømt ude. På den anden side disker den op med en avanceret hybriddrivlinje (en 2,5 liters benzinmotor kombineret med en elmotor) på 218 hk og et realistisk brændstofforbrug på omkring 20 km/l.  Det gør den alligevel interessant, og derfor ender den lidt som en Dr. Jekyll og Mr. Hyde på hjul.

Den nye Toyota Camry fås hverken som stationcar, med dieselmotor eller med trækkrog. Til gengæld har den en 218 hk drivlinje, som præsterer små 20 km/l – også i den virkelige verden, og det gør den spændende. PR

Tilbage efter 15 års fravær

Det er 15 år siden, vi sidst så Toyota Camry på det danske marked. Dengang var den storebror til Toyota Avensis og toppen af poppen inden for Toyota-personbiler. Men salget i Europa var vigende, og fordi Toyota Avensis var så populær, som den var, besluttede man at udfase den store sedan fra Europa. Akkurat som konkurrenter som Ford Scorpio, Opel Omega og Citroën C6, som også langsomt forsvandt i de år. Luksusbilsegmentet tilhørte herefter premiummærkerne.