Alfred Bauer var en succes i filmverdenen – indtil hans nazifortid blev afsløret

Historiske dokumenter afslører, at Berlinalens grundlægger og mangeårige direktør, Alfred Bauer, arbejdede for topnazisten Joseph Goebbels.

Sidste år gik Bauer-prisen til den tyske instruktør og manuskriptforfatter Nora Fingscheidt for filmen »Systemsprenger«. Her ses hun (tv.) sammen med skuespillerne Helena Zengel (i midten) og Albrecht Schuch ved prisoverrækkelsen under Berlinalen. Tobias Schwarz/AFP/Ritzau Scanpix

Da Alfred Bauer var på toppen af sin karriere som højt profileret direktør for den internationale filmfestival i Berlin, Berlinalen, kunne man i aviser og glittede magasiner se ham i hvid smoking og festhumør i selskab med filmstjerner som italienske Sophia Loren, franske Magali Noël og svenske Ingrid Bergman.

Alfred Bauer (1911-1986) var en tilsyneladende ubestridelig succes i filmverdenen. Efter Anden Verdenskrig var han i 1951 med til at grundlægge Berlinalen, og han var festivalens direktør i 25 år, helt frem til 1976.

Da han døde ti år senere, oprettede festivalen en ærespris, en af de såkaldte Sølvbjørne, i hans navn, Silberner Bär-Alfred-Bauer-Preis, der er blevet uddelt hvert år lige siden.

Alfred Bauer var direktør for Berlinalen i et kvart århundrede. Her er han fotograferet sammen med den svenske superstjerne Ingrid Bergman ved filmfestivalen i Cannes i 1956. Ullstein/BILD/Ritzau Scanpix

Men i februar revnede glasset i billedet af den glamourøse og magtfulde filmmand, da en hobbyhistoriker hævdede, at Alfred Bauer under Anden Verdenskrig havde haft en høj position i Joseph Goebbels propagandaministerium, som var en af hovedmotorerne i det nazistiske diktatur.

Filmfestivalens ledelse var chokeret og reagerede prompte ved at suspendere Bauer-prisen, og samtidig bad man et historisk institut i Berlin, Institut für Zeitgeschichte (IfZ), om at granske Bauers fortid.

Nu foreligger resultatet, der er udarbejdet af historikeren Dr. Tobias Hof, og det er ikke behagelig læsning for filmfestivalen, hvis image også rammes af historikerens forskning.

»Det endegyldige punktum for Dr. Bauer«, lød overskriften i Die Welt, mens Frankfurter Allgemeine Zeitung i sin overskrift nøgternt konstaterede, at »Berlinale-grundlæggeren var en vigtig funktionær i den nationalsocialistiske propaganda«.

Historikerne har gransket en række historiske og filmhistoriske arkiver i Berlin og München og også besøgt National Archives and Record Administration i Washington D.C.

Alfred Bauer meldte sig i 1937 ind i det nationalsocialistiske parti (NSDAP) og fik medlemsnummer 4.401.355. Inden da havde han meldt sig ind i en nationalsocialistisk studenterforening, ligesom han som studerende også havde meldt sig ind i den nationalsocialistiske organisation for jurister.

Bauer studerede jura, kunst- og filmhistorie, og i foråret 1942 fik han en central stilling i det nazistiske propagandaministeriums filmafdeling, hvor han som særligt sagkyndig havde indsigt i og indflydelse på den tyske filmproduktion, der var underlagt censur og skulle fungere som propaganda for skrækregimet.

Bauers falske billede

Studiet viser også ifølge en pressemeddelelse fra filmfestivalen, at Bauer efter krigen (1945-1947) under den såkaldte afnazificering, som skulle forhindre, at nazister igen indtog centrale funktioner i det tyske samfund, bevidst afgav falske oplysninger, fortalte halve sandheder og forsøgte at kaste slør over sin rolle i propagandaministeriet. Han forsøgte at konstruere et billede af sig selv som modstander af regimet, fremgår det af forskningsrapporten.

»De nye og nu også videnskabeligt underbyggede oplysninger om Alfred Bauers ansvar for, hvad der foregik i propagandaministeriets filmafdeling, og hans måde at agere på under afnazificeringen er rystende. Men oplysningerne er også en vigtig del i den bearbejdelse af kulturinstitutionernes nationalsocialistiske fortid, som blev påbegyndt i 1945. Det drejer sig om, hvilke personer der fortsatte med at være en del af den tyske kulturscene i efterkrigsårene, og med de nye oplysninger (om Alfred Bauer, red.) ændres synet på årene omkring Berlinalens grundlæggelse,« udtaler direktøren for Berlinalen, Mariette Rissenbeek, i en pressemeddelelse, og tilføjer:

»IfZ-studiet peger desuden på, at der endnu er talrige huller i udforskningen af den tyske filmbranche i efterkrigstiden.«

Bauer ydede et ikke uvæsentligt bidrag til tysk film under det nationalsocialistiske diktatur og dermed var med til at stabilisere og legitimere det nationalsocialistiske styre.

Ifølge Tobias Hof havde filmafdelingen i det nazistiske propagandaministerium, den såkaldte Reichsfilmintendanz, hvor Bauer var ansat, stor indflydelse på den nationalsocialistiske filmproduktion.

»Vi kan fastslå, at Bauer ydede et ikke uvæsentligt bidrag til tysk film under det nationalsocialistiske diktatur og dermed var med til at stabilisere og legitimere det nationalsocialistiske styre,« siger Tobias Hof til Die Welt.

Ifølge avisen har ledelsen i Berlinalen besluttet, at Bauer-prisen ikke længere skal uddeles. Den vil blive erstattet med en særlig pris, Silberner-Bär-Preis der Jury.

Ingen danske filmfolk har modtaget Bauer-prisen.