Åbner Joy Mogensen atter døren på klem for Radio24syvs DAB-fremtid?

Joy Mogensen (S) vil kigge på, om man kan ændre tidsplanen for ansøgningen til den nye DAB-kanal. Positivt, at man kigger på det, lyder det fra Radio24syv.

Joy Mogensen (S) vil kigge på muligheden for at ændre tidsplanen i forbindelse med ansøgningsprocessen til den nye DAB-kanal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali

Torsdag meldte folkene bag Radio24syv ud, at de lukker kanalen, hvis ikke de kan få lov at sende radio allerede fra 1. november, ifald de vinder udbuddet.

Den udmelding kom på baggrund af oplysningerne om, at sendetilladelsen til den nye DAB-kanal først vil gælde fra 1. januar 2020.

Radio24syvs sendetilladelse ophører 31. oktober, og det giver dermed en periode på to måneder, hvor radiokanalen ikke har tilladelse til at sende radio, hvis de i givet fald vinder udbuddet om den nye DAB-kanal. Det fik Radio24syvs direktør, Jørgen Ramskov, til at sende et brev til Kulturministeriet. I brevet foreslår Jørgen Ramskov blandt andet en konkret tidsplan for ansøgningsprocessen, hvor ansøgningsfristen skal ligge på 30 dage. Det vil gøre det muligt for Radio24syv at begynde udsendelserne 1. november, hvis kanalen skulle vinde tilladelsen til DAB-kanalen.

Jakob Kvist, bestyrelsesmedlem i selskabet bag Radio24syv

»Vi har stået meget igennem de sidste mange måneder, med håb og skuffelser. Det her er tilsyneladende det sidste halmstrå der findes, og det vil vi så glæde os over stadig findes.«


Kulturminister Joy Mogensen (S) reagerer i dag på spørgsmålet om, hvorvidt ansøgningsforholdene er rimelige. Hun understreger, at udbudsbekendtgørelsen, der efter planen kommer i uge 28, ikke er underskrevet endnu. Dermed antyder hun, at man vil kigge på tidsplanen for ansøgningerne, og dermed muligvis imødekomme Radio24syvs ønsker om en forbedret ansøgningsproces.

»Når man laver offentlige udbud, er det selvfølgelig vigtigt, at tidshorisonten og fristerne er tilrettelagt på en hensigtsmæssig og realistisk måde, så udbuddet er tilgængeligt for flest mulige interessante bydere i markedet. Det gælder også for DAB-udbuddet. Før valget blev udskrevet, var der lavet en meget stram tidsplan, hvor vinderen – hvis alt flaskede sig – kun lige akkurat kunne være klar til at sende pr. 1. november. Men valget har nu forsinket det hele – og det sætter alle i en svær situation. Det er vigtigt for mig, at tidsplanen ikke bliver så stram, at det udelukker nogen fra at byde. Udbudsbekendtgørelsen er ikke underskrevet endnu – og derfor har jeg bedt Kulturministeriet om at undersøge, om der er mulighed for at ændre tidsplanen, så forberedelsesmulighederne for alle potentielle bydere er rimelige,« siger Joy Mogensen i et skriftligt svar til Berlingske.

»Vi håber på det bedste«

Hos Radio24syv er man positivt stemt over for reaktionen fra Joy Mogensen, men de vil ikke glæde sig på forhånd.

»Jeg tænker, at det er en fugl på taget, men jeg synes, det er positivt, at de kigger på det. Vi har kørt længe på benzindampene af håb, så nu venter vi på, at der kommer noget faktuelt og konkret,« siger direktør for Radio24syv Jørgen Ramskov.

Jakob Kvist, der er bestyrelsesmedlem i selskabet bag Radio24syv, ser Joy Mogensens udtalelse som en sidste chance for Radio24syvs overlevelse.

»Vi har stået meget igennem de sidste mange måneder med håb og skuffelser. Det her er tilsyneladende det sidste halmstrå, der findes, og det vil vi så glæde os over stadig findes. Vi må håbe på det bedste og folde hænderne hen over weekenden og se, hvad der sker,« siger han til Berlingske.

Hos Dansk Folkeparti hilser man udmeldingen om en undersøgelse af muligheden for at ændre på tidsplanen velkommen.

»Det er udmærket, at hun gør det, for så har flere, inklusive Radio24syv, også muligheden for at byde ind. Jeg tager det til efterretning, at hun undersøger, om det er muligt at kigge på tidsplanen. Vi synes, at det er en god idé,« siger kulturordfører Alex Ahrendtsen (DF) til Berlingske.

DAB-kanalen udbydes for fire år med et årligt offentligt tilskud på 70 mio. kr. Der stilles ikke geografiske krav til lokalisering af redaktioner og medarbejdere i udbuddet. Kanalen skal sende 24 timer i døgnet og producere mindst 90 timers nyproduceret radio ugentligt. Kulturdækningen får høj prioritet på kanalens programflade.