90erne er tilbage: Sig goddag til Backstreet Boys, Gucci-logoer og cykelshorts

Backstreet Boys og Spice Girls turnerer igen, Versace har relanceret supermodellerne, og bæltetasker og mom jeans er tilbage i modebilledet. Men hvorfor er popkulturen ramt af 90er-nostalgi, og hvad kan vi lære af det ikoniske årti?

Beverly_closeup
En af 90'ernes populæreste tv-serier var »Beverly Hills 902010«, der i en tid inden YouTube og Spotify introducerede teenagere verden over til nye tendenser inden for mode, livstil og musik. Fold sammen
Læs mere

Jeg troede egentlig, at cykelshorts til hverdag var et traumatisk minde fra min folkeskoletid, for evigt begravet på 90ernes trendkirkegård sammen med lavalamper og Topsy Tail-hestehalen.

Men tendenser går som bekendt i ring. Og i 2018 havde Kanye West et par cykelshorts med i sin forårskollektion for mærket Yeezy, ligesom hans ven, designeren Virgil Abloh havde det i sin kollektion for det hypede mærke Off-White.

I løbet af sommeren begyndte kendisser som Kendall Jenner, Ariana Grande og diverse modebloggere at posere i cykelshorts på Instagram. Og lur mig, om ikke en af de bedst sælgende varer på Amazon denne sommer var et par stramme cykelshorts i stil med dem, Kanye havde præsenteret på catwalken.

De stramme lycrarør er ikke det eneste 90er-trend, der er tilbage. De sidste sæsoner har modehuse som Fendi, Michael Kors, Moschino, Gucci, Versace, Saint Laurent og Prada sendt klassikere som bøllehatten, bæltetasken, bomberjakken og højtaljede, løse mom jeans ned af catwalken ved diverse modeuger.

Spice Girls giver seks koncerter til juni, dog uden Victoria Beckham. Her er de fotograferet i 2007 i London ved deres reunion, hvor alle fem medlemmer var med. Fold sammen
Læs mere
Foto: KIM STALLKNECHT.

Kigger man på listen over kommende koncerter, er det også, som om 90’erne aldrig rigtigt stoppede. Backstreet Boys er på turné 22 år efter, de udgav karrierens mest succesfulde album »Backstreet’s Back« i 1996.

Og til juni bliver Spice Girls genforenet for en miniturné - dog uden Posh Spice (Victoria Beckham). Hvert år strømmer titusinder af danskere til de populære »Vi elsker 90'erne«-fester, der samler nogle af årtiets største stjerner. Popkulturen er besat af 90erne og har været det i nogle år. Men hvorfor fylder de ironiske 90ere så meget lige nu?

Musik er en portal

Radiovært på DR Camilla Jane Lea er vært på P6 Beat-programmet »De Rigtige 90ere«, der spiller indierock fra dengang. Ifølge hende er der ikke noget mærkeligt i, at 90erne er tilbage i moden og musikken.

Radiovært Camilla Jane Lea

»Fordi alt går så hurtigt i dag, så er det klart, at vi romantiserer forventningens glæde, der var ved at vente på at et nyt album eller ens yndlingsserie kom.«


»Rigtig mange af dem, der sidder på magten på pladeselskaberne, i modebranchen og TV-branchen var selv unge i 80erne. De er på min alder – dvs. i 40erne, men de havde deres storhedstid i 90erne. Derfor har de – og nok også jeg selv – en romantiseret forestilling om det, fordi det er lyden af deres ungdom,« siger Camilla Jane Lea. Hun var selv 17 år i 1990 og har arbejdet som musikjournalist og radiovært i over 20 år.

En anden, der kan huske 90erne, er produceren Søren Rasted. Han slog igennem internationalt med popbandet Aqua, som solgte mere end 33 millioner albums og spillede udsolgte koncerter i hele verden.

Aqua fotograferet i 1998, da de vandt hele seks priser ved Danish Music Awards. Søren Rasted er nummer to fra højre. Fold sammen
Læs mere
Foto: NILS MEILVANG.

»Man siger, at den musik, du hører, fra du var 13-20 år er den, der ‘vil præge dig resten af livet’. Og det passer nok meget godt med, at mange af dem, der er i 30erne nu, hørte musik fra 90erne i deres teenageår. Musik og duft er de eneste to ting, der direkte kan føre dig tilbage til en tid eller oplevelse,« siger Søren Rasted, der i dag bl.a. laver musik i bandet Hej Matematik og står bag podcasten Den Grå Side.

En tid uden internet

Ifølge Camilla Jane Lea er der en afgørende faktor, der spiller ind i vores længsel mod 90erne. Det var en mere ukompliceret tid. Fordi teknologien ikke var lige så avanceret som i dag, gik tingene langsommere. Der var hverken sociale medier eller overfyldte mail-indbakker – hvis man da overhovedet havde en emailkonto.

I midten af 90'erne havde radiovært Camilla Jane Lea langt afbleget hår, en god solarie-tan og gik i denimskjorte og høje militærstøvler. Fold sammen
Læs mere

»Det var en sorgløs tid. Berlinmuren faldt, der var masser af penge, og det var normalt at have en række fjumreår efter gymnasiet. Min generation fik at vide, at alt var muligt, så vi kunne blive lige, hvad vi ville. Og så var der ikke noget internet, som vi kender det i dag. Derfor fik vi lov til at trække vejret på en anden måde. Tingene måtte godt gå langsomt,« siger Camilla Jane Lea og fortsætter:

»Sådan er det ikke i dag, hvor folk bliver irriterede, hvis man ikke har svaret på en mail eller messenger-besked inden for to timer.«

Fordi der hverken fandtes streamingtjenester eller sociale medier spillede pladeselskaber, radiostationer, musikmagasiner og ikke mindst musikkanalen MTV en afgørende rolle for at promovere ny musik.

Det krævede mere arbejde at følge med i hvilke nye bands, der var værd at lytte til. Som 14-årig i 1996 optog denne signatur f.eks. P3s radioprogram »Det Elektriske Barometer« på min ghettoblaster hver søndag og lånte nye cd'er og musikmagasiner som The Source og det engelske Blues & Soul på det lokale bibliotek.

En af 90'ernes mest hyldede musikere var Kurt Cobain, der også var med til at gøre grungelooket med langt hår, skovmandsskjorter, slidte t-shirts og Dr. Martens populært. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frank Micelotta Archive.

»Som musikfan skulle man stå i kø for at købe koncertbilletter eller gå i en musikbutik for at få det nyeste Rolling Stone-blad eller den nye CD med Garbage. Alle de ting var ikke et klik væk, som de er i dag. Fordi alt går så hurtigt i dag, så er det klart, at vi romantiserer forventningens glæde, der var ved at vente på at et nyt album eller ens yndlingsserie kom,« siger Camilla Jane Lea og griner ved tanken.

»Dem, der er i 20’erne og er vokset op med YouTube synes jo, jeg lyder gammel, men jeg kan huske at sidde og vente på, at der blev sendt »Beverly Hills 902010« i fjernsynet hver torsdag. Det var lang tid at vente, men måske var der også en frihed i, at alting ikke var tilgængeligt hele tiden,« siger Camilla Jane Lea.

Tøj som identitetsmarkør

Musikken var en større identitetsmarkør i 90erne. Tøj var ikke bare tøj, det var et signal om, hvilken musik man tilhørte. Ens sko kunne afsløre, om man hørte Britney (Buffalo-sko) eller Beastie Boys (sneakers eller All Stars).

»90erne var det sidste årti, hvor man kunne kigge på unge og se, hvad de lyttede til. Hvis man var poptøs, gik man i mavebluser og Buffalo-sko. Hvis man hørte grunge, så gik man i slidte jeans, skovmandsskjorter og Dr. Martens-støvler. Hiphopperne gik i baggy pants, sneakers og kasket. I dag kan man jo sagtens gå i Dr. Martens og høre Kendrick Lamar eller i italienske håndsyede sko og elske punk,« siger TV-vært og modeekspert Chris Pedersen, der selv var inspireret af grunge og goth og gik i sort tøj, stramme toppe og sort neglelak.

Highschool-filmen »Clueless« med skuespillerinden Alicia Silverstone i hovedrollen fra 1995 skabte mode med sine ternede sæt, knæstrømper og farverige outfits. Og tern er igen tilbage i modebilledet. Fold sammen
Læs mere

Ifølge Chris Pedersen var der især tre tendenser, som dominerede 90ernes mode: Grunge-looket med skovmandsskjorter, slidte jeans og Dr. Martens-støvler, minimalisme med sporty unisextøj med træningssæt, bomberjakker og sneakers og så babydoll-looket med korte kjoler, knæstrømper og mavebluser (tænk Spice Girls og hovedpersonerne i 1995-filmen »Clueless«).

»Vi har måske aldrig dyrket ungdommen så meget som i 90'erne. Prøv at se på, hvad Spice Girls havde på i deres videoer. De var stylet som teenagepiger med rottehaler og plateausko, men de var i 20erne,« siger Chris Pedersen.

MTV som magtfaktor

Musikvideoer var en kæmpe magtfaktor og inspirationskilde. Mange af årtiets musikvideoer blev lavet med kæmpebudgetter af stjerneinstruktører som Michel Gondry, Spike Jonze eller Hype Williams og præsenterede nye tendenser inden for mode, ny teknologi og styling.

Tv-vært og modeekspert Chris Pedersen

»Vi har måske aldrig dyrket ungdommen så meget som i 90'erne. Prøv at se på, hvad Spice Girls havde på i deres videoer. De var stylet som teenagepiger med rottehaler og plateausko, men de var i 20erne.«


»MTV ændrede alt. Fordi der ikke var internet i 1995, var musikvideoer en kæmpe inspiration, fordi alle unge så MTV – enten derhjemme eller hos deres venner. De viste det nyeste inden for musik, livsstil og mode. Vi kopierede det tøj, som vores yndlingsbands havde på. Jeg begyndte f.eks. at gå med militærstøvler, fordi det gjorde grungemusikerne og senere bindi i panden, fordi Gwen Stefani havde det i en musikvideo,« siger Camilla Jane Lea.

Chris Pedersen nærstuderede også musikvideoer igennem 90erne. Det var her, nye tendenser blev breaket. Tænk bare på Gwen Stefanis løse bukser, mavebluse og bindi i No Doubts »Just A Girl«-video eller pigegruppen TLCs sexede satin-pyjamasser i »Creep«.

»I 90erne kunne musikvideoer introducere et nyt look. En kunstner som Madonna ændrede moden, hver gang hun udsendte en ny musikvideo. Da »Ray of Light«-albummet kom ud, begyndte kvinder at farve håret mørkt, gå i lavtaljede jeans og cowboyskjorter. Og tænk på, hvordan hun bragte cowboyhatten tilbage med »Music«-albummet fra 2000.

Da Aqua hittede med »Barbie Girl« i 1997, optrådte forsangerinde Lene Nystrøm i musikvideoen med sort hår og mavebluse, mens Søren Rasted var iført syregrøn satinskjorte og afbleget hår med spikes (frisure, hvor håret er formet i spidse totter, red).

På coveret til singlen »Barbie Girl« havde Søren Rasted (midten) afbleget hår formet i spikes. Et populært look, der var inspireret af raver-kulturen. Fold sammen
Læs mere

»90erne var en meget naiv og crazy tid, og det blev bl.a. afspejlet i moden. Når folk spørger, om jeg bliver flov, over hvordan jeg så ud i hovedet dengang, svarer jeg altid, at det er mere flovt at se billeder af mig selv i dag, nu hvor jeg er blevet ældre. Men der var noget naivt over 90erne, som stoppede definitivt med terrorangrebet i 2001,« siger Søren Rasted.

Moden blev kommercialiseret

Det var et moment i modehistorien, der gav efterdønninger i modemagasiner og på de sociale medier, da Donatella Versace i efteråret 2017 genforenede 90ernes største supermodeller Naomi Campbell, Cindy Crawford, Helena Christensen, Claudia Schiffer og Carla Bruni og lod dem afslutte modemærkets show i Milano.

Som en hyldest til Donatellas afdøde bror, Gianni, der blev dræbt i 1997, var modellerne iført nyfortolkninger af Versaces ikoniske chainmail dress i skinnende guldbeklædt mesh. Et anerkendende nik mod de gyldne kjoler, modellerne bar ved Gianni Versaces sidste kollektion en uge inden hans død.

Fem af 90'ernes store supermodeller Helena Christensen, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Claudia Schiffer og Carla Bruni på catwalken sammen med designeren Donatella Versace (nummer tre fra venstre) i 2017. Fold sammen
Læs mere

Metalliske materialer i sølv og guld er netop en tendens fra 90erne, der er kommet tilbage. Men ifølge Chris Pedersen slipper vi heldigvis for et comeback til moderædsler som benvarmere, velourhatte med blomster à la tv-serien Blossom og neonfarvede cykelshorts (køb et par sorte eller nude og bær dem under en kjole til sommer).

»Det er de mest ikoniske tendenser, der kommer tilbage. Minimalismen, Versaces chainmail dress, som de fem supermodeller havde på. Logo-feberen fra mærker som Gucci, Fendi og Louis Vuitton, som kommer tilbage nu, fordi modehusene har sværere ved at brænde igennem. Logoerne passer ind i en ny tid, fordi de er lette at afkode på Instagram.«

Chris Pedersen, som han så ud i 1996 med Gucci-briller, afklippet rock-t-shirt fra Filthmart og Prada-nylon rygsæk. Her sammen med sangerinden Skin fra Skunk Anansie. Fold sammen
Læs mere

Spørger man Chris Pedersen, har vi dog fået bedre smag end i 90’erne, hvor mange tendenser var baseret på sjov og en uhøjtidelig tilgang til mode.

»Vores smag er blevet meget mere raffineret. Der er ingen, der tager et par PVC-bukser på og en statement t-shirt på i dag og tænker, at det er smart. Mode var ikke kommercielt på den måde i 90'erne, som det er i dag. Modesignere er blevet superstjerner, der bliver solgt kollektioner fra Moschino og Versace i H&M og alle har en holdning til, hvad Medina eller Kronprinsesse Mary har på, og om det er god smag eller ej.«