Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
19-årige Cammilla er vild med Peter Madsen. Bevæbnet med rottehaler og et stort, bankende teenagehjerte trasker hun rundt i krattet bag Herstedvester Fængsel med en hvid Bluetooth-højtaler, så den dømte morder kan høre popidolet Gobs synge »Startede sammen« under sin daglige gårdtur.
»Sangen beskriver meget godt, at vi har hinanden, men at det er det udefra, der gør, at vi bliver adskilt,« siger Cammilla, der drømmer om at gifte sig med manden, der mishandlede og parterede journalisten Kim Wall i 2017.
At kvinder forelsker sig i psykopater er ikke noget nyt. Der findes utallige bøger, der fortæller om de forelskedes dårlige dømmekraft, der er rigeligt ar, der kan dokumentere konsekvenserne. Trods den evige fascination af den bad boy, der kan tage kvælertag på kvindernes grå hverdag, kan det alligevel undre, at nogen forelsker sig i mænd, der sidder i fængsel for netop at mishandle andre kvinder.
Ikke desto mindre modtager danske livstidsfanger masser af kærestebreve. Peter Lundin har været gift to gange, siden han blev dømt for at myrde sin kæreste og hendes to sønner. Af samme grund giver det god mening at spørge, hvorfor det skal være muligt for dem at kommunikere med hvem som helst udenfor murerne, som Dplay gør i den nye serie »Forelsket i en morder«.
Hvorfor elsker kvinder dumme mænd?
»Den her type drabsmænd er hensynsløse, manipulerende og vældig dygtige til at udnytte andres behov,« siger den pensionerede chefkriminalinspektør Hans Jørgen Bonnichsen, og det er der jo ikke noget nyt i. Det er der desværre heller ikke i Henrik Day Poulsens udtalelser om psykopater og indsatte. Alligevel får eksperterne god tid til at tale om morderne og deres behov.
Det kræver ellers ikke den helt store fantasi at regne ud, hvad en midaldrende fange kan få ud af et forhold til en meget ung pige uden for murene. Jeg ville meget hellere forstå, hvad der får kvinderne til at holde kontakten. Hvordan kan man blive så ivrig efter at overlade sit hjerte til andre mennesker, at man forelsker sig i en person, der kun er kendt for at gøre de mest forfærdelige ting?
»Vi ser hende, som han ser hende – som ben og hjerte og krop – et barn, der vandrer ensomt omkring i sin egen ulykkelige og uforklarlige forelskelse.«
Det bliver vi desværre ikke klogere på i »Forelsket i en morder«, der har alt for travlt med at vise nærbilleder af den unge, forelskede Cammilla, der »100 procent hellere ville være inde i fængslet sammen med Peter« end eksistere i sin egen dagligdag. Vi ser hende kærtegne hans breve, de barnligt røde hjerter og søde ord, som han sender til sin »raketprinsesse« og »lille vildkat«.
Vi ser hende udelukkende, som han ser hende – som ben og hjerte og krop. Et stort barn, der vandrer ensomt omkring i sin ulykkelige og uforklarlige forelskelse. Det er rystende fjernsyn, fordi det går rystende tæt på. Spørgsmålet er, om det på nogen måde retfærdiggør programmet.
Man siger at kærlighed gør blind men det kræver mere end et par blinde pletter at falde for en livstidsfange. Her svigter journalisterne, fordi de ikke stiller de afgørende spørgsmål. At høre Cammilla sige, at hun elsker Peter Madsens »normale side« er ikke nok. Hvad fik hende til at sende det første brev? Hvorfor lige ham? Hvad mangler hun, og hvorfor tror hun, at han kan give hende det?
Psykopater er eksperter i at spotte, hvem de kan bruge som det perfekte offer, men journalister er også gode til at spotte en god historie. Her virker det som om, at man har forelsket sig i billederne af den unge pige og hendes samtaler med Peter Madsen, der – venligt som en ulv – ringer og viser interesse for et brandsår, hun har fået. »Dunker det? Gør det ondt?«
Jeg følte mig ærlig talt lidt ubehageligt til mode under scene. Som hvis jeg så et trafikuheld, inden det skete. Måske har Cammilla det også sådan. I optakten til seriens tredje program, ser vi hende grædende sige, at »det går alt for tæt på nu«. Det er ikke helt til at afgøre, om det er Peter Madsen eller kameraet, hun taler om.
»Forelsket i en morder« vises på Dplay. Denne kommentar er skrevet på baggrund af de to første afsnit.