Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Ugens tal: Ny taxi-lov fik priserne til at eksplodere

Transport er dyr. Det viser prisudviklingen på tog, busser og taxier, som siden 2010 alle er steget markant mere end forbrugerpriserne generelt. Men særlig er prisen for at køre taxi steget voldsomt i 2018. Det skete allerede før de udskældte prisstigninger i jule- og nytårsdagene. Mens forbrugerpriserne er steget 11,5 procent siden 2010, er taxi-priserne steget med 24,8 procent.

Siden 2010 er prisen for at køre i taxi steget med 24,8 pct. Et stort prishop kom efter den nye taxi-lov trådte i kraft i 2018. Til sammenligning er de generelle forbrugerpriser steget med 11.5 pct. i samme periode. Fold sammen
Læs mere

Det må høre til en af denne regerings største paradokser, at det blev en minister fra Liberal Alliance, som i tak for ministerbiler måtte gennemføre en ny taxi-lov i februar 2017 med virkning fra 1. januar 2018.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) måtte lægge navn til den aftale, der sendte Uber ud i mørket. Ifølge Ole Birk Olesen ville den nye aftale dog betyde, at det blev nemmere at oprette kørselskontor og få licens til taxi-kørsel. De fleste vidste imidlertid godt, hvad aftalen betød. Ud med Uber og mindre konkurrence.

Dokumentationen for manglende konkurrence er da også kommet hurtigere end man kan praje en taxi. I oktober 2018 kom det første tegn på, at der ligger penge og venter i taxi-meteret. Det skete, da den tysk-svenske kapitalfond Triton købte Danmarks største taxiselskab, DanTaxi 4X48, med 1.700 taxier og en omsætning på 1,6 milliarder kroner.

Købet kom i forlængelse af den nye taxi-lov, der gjorde op med de låste priser. Med den nye taxilov blev det muligt at fastsætte egne priser efter nogle bestemte regler. Det så vi så i dagene omkring jul og nytår. På de dage, hvor behovet for en taxi er størst, forsøgte taxi-selskaberne at sætte priserne dramatisk op. Fra taxi-branchen lød begrundelsen, at det kun var rimeligt, at chaufførerne tjente lidt ekstra, når de forlod familien i højtiden for at servicere borgerne.

Prishop

Sagen er, at prisen ikke blev sat op, fordi det var synd for chaufførerne, men fordi markedet er uden konkurrence. Kritikerne af taxi-loven frygtede netop, at den frie konkurrence ville lide til skade for kunderne og samfundet.

Ifølge Danmarks Statistiks registrering af forbrugerpriserne er taxi-priserne eksploderet. I løbet af 2018 steg prisudviklingen for taxi mere end tog og bussser, og i november 2018 tog prisudviklingen for taxi et større hop. Siden 2010 er priserne på taxi steget 24,8 pct., mens forbrugerpriserne i samme periode er steget med 11,5 pct. Til sammenligning er prisen for tog og bus steget henholdsvis 19,9 og 17,7 pct.

Siden taxi-loven blev gennemført, er en af dens skarpeste kritikere, den konservative Rasmus Jarlov, selv blevet mininister. Men inden udnævnelsen sagde han, at taxi-loven var prisen for at sidde i regering. Måske af samme grund blev han synligt irriteret, da 100 chauffører tidligere denne uge demonstrerede i København mod den nye taxi-lov.

Jarlov fandt chaufførernes demonstration »hensynsløs« og »unødvendig«.

Ifølge Taxiforeningen Danmark, der stod bag demonstrationen, vil branchen ikke overleve den nye lov. Ifølge foreningen betyder den nye lov, at der kommer for mange taxier på markedet og omsætningen vil styrtdykke.

Skattely

Mens de fleste liberale erhverv lever med fri konkurrence, har taxi-chaufførerne en vis evne til at føle sig hævet over markedets vilkår. På den ene side ønsker de opgør med mange regler og reguleringer, på den anden side ønsker de ikke at blive udsat for mere konkurrence end højst nødvendigt.

»Mon ikke de politikere, som i deres iver efter at smide Uber ud, glemte at gennemtænke følgevirkningerne af den nye taxi-lov.«


Rasmus Jarlov opfordrede de utilfredse vognmænd til at møde op på Christiansborg og tale med politikerne, hvis de er utilfredse med reglerne. Spørgsmålet er dog, om taxi-branchen tør genåbne en diskussion om taxi-loven. Kunderne vil gerne, og mon ikke de politikere, som i deres iver efter at smide Uber ud, glemte at gennemtænke følgevirkningerne af den nye lov.

Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og rækken af partier, der så Uber som fjenden, har nu fået en taxi-lov, hvor priserne stiger betragteligt mere end de øvrige forbrugerpriser, ligesom de nu må konstatere, at den kapitalfond, der købte Danmarks største taxi-selskab, er ejet af selskaber som er placeret i skattely.