Danmarks største taxiselskab solgt i historisk handel: Mange nye taxier og bedre service

Danmark største taxiselskab bliver solgt til stor kapitalfond, og dermed bliver der gjort op med det gamle foreningsejerskab. Det vil betyde flere taxier og bedre service, lover de nye ejere.

Med salget af Dantaxi til en kapitalfond er der slået hul på et nyt kapitel, der kan ændre taxibranchen i Danmark. Foto: PR. Fold sammen
Læs mere

Særdeles pengestærke aktører bevæger sig nu for første gang for alvor ind på det danske taximarked. Det sker i en historisk handel af landets største taxiselskab.

Dantaxi 4X48 med op mod 1.700 taxier bliver således overtaget af den tysk-svenske kapitalfond Triton i en handel, der for første gang gør op med den måde, danske taxiselskaber har været ejet.

Handlen – der kommer, efter at den nye taxilov har banet vej for et friere marked – vil betyde flere taxier og bedre service til kunderne, lover de nye ejere.

»Vi tror, at markedet kommer til at vokse, og vi forventer, at der løbende vil være behov for en bedre kundeoplevelse,« siger Oscar Mosgaard, partner og senior industry expert i kapitalfonden Triton.

Som tidligere omtalt i Berlingske kan Triton være på vej til at betale op mod en halv mia. kr. for virksomheden. Det betyder, at de vognmænd, som hidtil har ejet virksomheden, vil kunne se frem til et pænt beløb. Både hvor meget Dantaxi koster, og hvor meget de enkelte vognmænd får, bliver holdt hemmeligt.

»Mange af vognmændene er oppe i årene, og de får et pænt beløb udbetalt. Det her giver vognmændene mulighed for at høste værdierne af det, som de gennem et helt arbejdsliv har opbygget. Det har jeg det rigtig godt med,« siger bestyrelsesformand Lars Christiansen, der selv er vognmand.

Triton overtager et taxiselskab, der har flere end 1.700 taxier tilknyttet og en omsætning på 1,6 mia. kr. Selskabet opererer i 54 af landets kommuner. Virksomheden har dog sit klart største marked i København, hvor flere end 1.000 taxier kører rundt med Dantaxi på siden. Adm. direktør Carsten Aastrup har tidligere sagt, at selskabet for de næste år vil øge det tal til 3.000.

Oscar Mosgaard vil ikke sætte præcise tal på, men han siger, at Dantaxi kommer til at vokse kraftigt, og at det blandt andet kan betyde opkøb blandt de andre taxiselskaber i Danmark. Dantaxi er de senere år vokset kraftigt blandt andet ved at gå sammen med andre selskaber. Mest afgørende var det, da 4x48 Taxinord, som opererede i Nordsjælland og hovedstaden, i 2016 blev slået sammen med det landsdækkende Dantaxi.

»Ledelsen har fortalt os om planerne om fortsat at lave fusioner og opkøb. Det er vi positive over for, fordi der er flere stordriftsfordele ved det. Virksomheden skal have en størrelse, som er kunderelevant, og det betyder, at den skal være større, end den er i dag. Den skal op i en størrelse, som blandt andet betyder, at kunderne ikke oplever, at de skal vente for længe på en taxi,« siger Oscar Mosgaard.

Taxibranchen har i årtier stået som en af de mest regulerede og fastlåste brancher med låste priser og et lovloft over antallet af vogne på gaderne. Men med den nye taxilov fra 2017 er det også blevet muligt for selskaber at fastsætte egne priser efter bestemte regler og på sigt også, hvor mange biler de har på gaderne.

»Tidligere var det her vanvittigt gennemreguleret. Men vi kan se, at der allerede nu er kommet flere taxier, og responstiden er faldet. Vi tror, at hele oplevelsen ved at køre i en taxi vil blive endnu mere forbedret, og det vil blive nemmere at få en taxi,« siger Carsten Aastrup, der er adm. direktør for Dantaxi – en post han fortsætter med i den nye konstruktion.

Han vil fremover blandt andet få nemmere ved at træffe hurtigere beslutninger, siger Oscar Mosgaard.

»Vi tror, at vi kan bidrage med sparring om ny digitalisering, som kan forsøde kundeoplevelsen. Vi kan hjælpe med operationelle optimeringer og med den fortsatte konsolidering af industrien. Og så tror jeg, det bliver muligt for ledelsen at træffe hurtigere beslutninger. Når man er medlemsdrevet, bliver beslutningsprocessen naturligt en helt anden,« siger Oscar Mosgaard.

Mens den ændrede taxilov kan ændre ejerskabet hos de danske taxiselskaber, har den også fået betydning for den amerikanske kørselstjeneste Uber. Selskabet valgte at trække sig ud af Danmark efter nogle alvorlige sammenstød med taxibranchen, politikere og fagforeninger.

Uber buldrede ind Danmark i 2014, og forretningen toppede med næsten 2.000 Uber-chauffører i København. Mens amerikanerne sagde farvel, fik Danmark nye regler, som nu begynder at ændre det system, som taxikørsel har levet under i mange år.

Bestyrelsesformand Lars Christiansen siger, at handlen er meget speciel for ham. Han har været vognmand i virksomheden i mere end 30 år, men mener den nye taxilov har ændret muligheder for at fortsætte med den gamle måde at drive taxiselskab på.

»Jeg har en veneration for selskabet. Da vi begyndte, var vi 80 biler, og i dag er vi 1.600-1.700. Jeg anser det som min opgave at fuldføre det her, fordi den konstruktion, vi havde som foreningsejet, er ikke den rigtige i fremtiden med den nye taxilov,« siger Lars Christiansen.

Men den nye taxilov er ikke det eneste nye for branchen. I sidste uge fremlagde regeringen et forslag, som vil forbyde diesel- og benzindrevne taxier fra 2030. Og allerede fra 2025 vil der være krav om, at det skal være en hybridbil, som kunderne sætter sig ind i.

Det har i første omgang fået branchen til at reagere negativt. Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd, vurderer, at det har en gennemgribende betydning for taxibranchen, hvis regeringens planer om at gøre flåderne grønne inden 2025 kommer igennem Folketinget.

»Omstillingen skal gå meget stærkt i taxibranchen. Også stærkere end i andre brancher, og det synes vi nok ikke er helt fair. Det er klart, at det vil have nogle store omkostninger for de enkelte vognmænd, der skal ud at købe en elbil,« siger hun.

»Det kan også give dyrere priser for kunderne i sidste ende, hvis man skal finansiere en dyrere bil,« siger hun.

Alligevel er Oscar Mosgaard positiv over for de grønne tiltag fra regeringen og fortæller, at det nye mål ikke har spillet ind i processen med at overtage Dantaxi.

»Triton er positiv over for den grønne agenda, selvfølgelig under forudsætninger af at rammevilkårene bliver fornuftige. Men grundlæggende bliver alt grønnere og grønnere, og det skal det også blive,« siger Oscar Mosgaard.

Det er ikke kun Dantaxi, der har været til salg. Også Taxi 4x27, der er et af de andre store selskaber i hovedstaden, kan købes, hvis det rigtige tilbud kommer, har direktør Thomas R. B. Petersen tidligere sagt til Berlingske.