Uddannelsernes markedsføring er en hjælp til unge – og til samfundet

Regeringen har foreslået samlet at spare 550 mio. kr. over de næste fire år på markedsføringen af de gymnasiale og videregående uddannelser. Mette Fjord Sørensen, underdirektør i Dansk Industri, mener ikke, det er en god idé.

»Derfor er det også ekstra ærgerligt, at regeringen i deres finanslovsudspil lægger op til at spare 550 mio. kr. på uddannelsesinstitutionernes såkaldte »markedsføringsudgifter« de kommende fire år. Pengene skal bruges på den kommende politireform,« skriver Mette Fjord Sørensen. Søren Bidstrup

Dette er en del af en pro et contra. Du kan læse, hvad Ane Halsboe-Jørgensen, uddannelses- og forskningsminister (S) , mener om sagen her.

»Fordi kunstig intelligens kan opdage brystkræft i tide« – sådan lød et af de slogans, man kunne møde på S-togsstationer i foråret. Det var en informationskampagne for et universitet i Danmark om de uddannelser, der tilbydes. Flytter det nogle unges uddannelsesvalg? Det er svært at sige, men det gør dog unge opmærksomme på, hvad man kan bruge uddannelserne til.