Teaterdirektør: Berlingskes anmelder hælder benzin på et kulturpolitisk bål

Teateranmelder Jakob Steen Olsen rammer helt skævt, når han blander kulturpolitik ind i sin anmeldelse af musicalen »Mød mig på Cassiopeia« ved at angribe hele det københavnske teatersamarbejde, mener teaterdirektør Emmet Feigenberg.

Er anmeldelsen ophørt med at være en arena for væsentlig dialog om kunsten og i stedet blevet en skolegård uden gårdvagt? spørger Østerbro Teaters direktør Emmet Feigenberg. Niels Ahlmann Olesen

Det sker oftere og oftere at anmeldere i diverse medier blander kulturpolitiske holdninger ind i deres anmeldelser af enkeltstående værker. For nylig kunne vi for eksempel i Jakob Steen Olsens (JSO) anmeldelse af Folketeatrets musicalforestilling »Mød mig på Cassiopeia« læse denne sætning: »Hvis teatrene i det københavnske teatersamarbejde ikke kan præstere mere, skal de måske overlade musicalforestillingerne til andre?«

Hvorfor dette udfald mod fire teatre på én gang? Hvorfor dette angreb på en bestemt institution i den danske scenekunstverden? Og hvorfor her, midt i en anmeldelse?