Lad op på benzintanken, og drop 4.100 ladestandere i København

Vi har aldrig kunnet forsyne vores biler med benzin ved hoveddøren – så hvorfor nu en elstander, når alle elbiler kan oplades via samme infrastruktur som benzinbilerne?

Københavns Kommune bør bruge kræfterne konstruktivt på at finde løsninger med ejerne af tankstationer om opsætning og drift af ladestandere til elbiler, mener Lars Oxfeldt Mortensen og Rasmus Fehrmann. Emil Helms/Ritzau Scanpix

Et politisk flertal i København har afsat midler til at opstille 4.100 ladestandere i byen de næste fire år. Samtidig nedlægges 5.000 almindelige p-pladser.

Der findes lige nu godt en procent elbiler i København. Men politikerne har ambitioner om en voldsom stigning i antallet. Dette perspektiv kræver langsigtet planlægning og ikke blot en hovsaløsning for en meget lille bilpopulation – en løsning som ikke bare kan ekstrapoleres til det meget større fremtidige behov.