Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

København skal have plads til både byliv og turisme

Strömmas turistbusser er ikke i byen for at genere København og dens indbyggere. Derimod ønsker vi at bidrage til, at så mange som muligt får mulighed for at opleve byen og dens mange muligheder.

»En anden myte er, at der sættes lighedstegn mellem fremkommelighed og antallet af turister. Virkeligheden er, at vores busser flytter turisterne fra fortovene og transporterer dem rundt kollektivt. Netop kollektiv trafik fremføres i andre sammenhænge som en løsning på klimaet,« skriver Mads Vestergaard Olesen og Michael Svane. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Metro Cityringen er nu åbnet, og hovedstaden åbner sig endnu mere for borgere og turister. Netop spørgsmålet om turismen har været genstand for megen debat i blandt andet Berlingske.

I Borgerrepræsentationen i København har Enhedslisten og Alternativet udpeget turistbusser og Strömmas Hop On-Hop Off-busser som syndebuk og ønsker »i samarbejde med turist- og transporterhvervene at udarbejde en handlingsplan for transport af turister i København, som beskriver forskellige modeller for, hvordan mængden af turistbusser i Indre By kan begrænses.«

Den invitation tager vi gerne imod. Strömma er ikke i byen for at genere København og dens indbyggere. Derimod ønsker vi at bidrage til, at så mange som muligt får mulighed for at opleve byen og dens mange muligheder. Vi er enige i, at turisme og klimaudfordringerne skal tænkes sammen. Vores ærinde er blot at pege på, at det for en storby som København er ganske naturligt, at mange har lyst til at besøge en by i rivende udvikling.

Men der er myter.

Mads Vestergaard Olesen Fold sammen
Læs mere

Turistbusser spreder turisterne

For det første bliver Strömmas busser gjort til syndebuk i klimadebatten. Vi er klar til grøn omstilling, og vi er klar til at investere i den. Dog ønsker vi som alle virksomheder en langsigtet plan, der betyder, at vi trygt kan investere i nye og klimavenlige busser. Dansk Industri og Teknik- og Miljøforvaltningen har rettet en fælles henvendelse til Transportministeriet for at gøre tilladelsessystemet for turistbusser bedre egnet til at fremme grønne investeringer.

Michael Svane Fold sammen
Læs mere

En anden myte er, at der sættes lighedstegn mellem fremkommelighed og antallet af turister. Virkeligheden er, at vores busser flytter turisterne fra fortovene og transporterer dem rundt kollektivt. Netop kollektiv trafik fremføres i andre sammenhænge som en løsning på klimaet.

Hop On-Hop Off-busserne er en god mulighed, når vi skal vise byen frem. For Strömmas vedkommende køres ca. 70 pct. af alle gæster til andre områder af byen end de mest turistede. Netop fordi disse busser kører Hop On-Hop Off-service, optager busserne ikke plads til parkering og skaber derfor ikke trængsel, som de udenlandske turistbusser gør.

Turismen skaber aktivitet og vækst på blandt andet museer og attraktioner rundt om i København – en aktivitet, som også kommer lokalbefolkningen til gavn. Ifølge den seneste opgørelse fra Visit Denmark skabte turismen en omsætning på 31 mia. kroner i Københavns Kommune, og i hele Region Hovedstaden skabte turismen en beskæftigelse på 60.000 årsværk i 2017.

Turister bidrager altså betragteligt til samfundsøkonomien.

Vores ærinde er blot at advare imod at gøre vilkårene for turismen så stramme, at det bliver umuligt at udvikle og fremme turismen i en af verdens smukkeste og mest interessante hovedstæder. Det er afgørende for alle i turisterhvervet, at der er vished og sikkerhed for rammerne for investeringer.