Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Juraprofessor forvansker virkeligheden i sin kampagne mod Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol

En udmeldelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention vil få konsekvenser for borgerne over for staten, for Danmarks internationale anseelse, troværdighed og mulighed for at øve indflydelse og for forbliven i Europarådet og i EU.

PLUS Danmark kolliderer med konventionentop32
Danmarks internationale anseelse og troværdighed vil lide under en udmeldelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, mener Claus von Barnekow og Tobias Stadarfeld Jensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: POOL/Ritzau Scanpix

Professor, dr.jur. Mads Bryde Andersen peger 3. marts i denne avis med rette på, at enhver medlemsstat kan opsige medlemskabet af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) med seks måneders varsel. Han hævder, at vi har påstået, »at der eksisterer en forpligtende retssædvane, som forbyder udmeldelse.«

Det er nonsens. Vi har påpeget, at Bryde Andersens idé om at frasige sig Menneskerettighedsdomstolens (EMD) jurisdiktion »ignorerer den retligt bindende sædvane, der har udviklet sig siden Europarådets grundlæggelse, i henhold til hvilken medlemskab af organisationen altid har forudsat accept af EMDs jurisdiktion.«

En udtræden af EMRK er besvaret af justitsministeren, men Bryde Andersen finder, at justitsministerens scenarier er udokumenterede og usandsynlige. Blæse være med, at Danmark ved at træde ud af EMRK kommer til at forlade Europarådet. Og så springes der bl.a. over, at borgerne mister deres individuelle klageret ved EMD, men ingen tilsvarende har ved EU-Domstolen.

Claus Von Barnekow Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Von Barnekow.

EUs Charter om fundamentale rettigheder kan i øvrigt ikke erstatte EMRK. En besvarelse af konsekvenser ved udtræden af EMRK formuleres nok bedst af folkeretsjuristerne i Udenrigsministeriet og Justitsministeriet, suppleret af universiteternes folkeretsjurister og Institut for Menneskerettigheder.

Konsekvenser for stat og borgere

En udmeldelse vil få konsekvenser for borgerne over for staten, for Danmarks internationale anseelse, troværdighed og mulighed for at øve indflydelse og for forbliven i Europarådet og i EU. Forklaringsproblemer kan næppe imødegås af fyndige kampagner som »Besøg Danmark og Hviderusland – eneste europæiske lande, hvor Menneskerettighedskonventionen ikke gælder« eller »Køb dansk - invester i Danmark, her gælder den europæiske retsorden ikke«.

Tobias Stadarfeld Jensen Fold sammen
Læs mere

Om årsagerne til den skæbne, som det danske udkast til København-erklæring fik under formandskabet for Europarådets Ministerkomité sidste år, peger Bryde Andersen helt misforstået på EMD. Det var medlemsstaterne i Ministerkomitéen, som ændrede det ulyksalige danske udkast. Europarådets Parlamentariske Forsamling (PACE) – sammensat af medlemmer fra de nationale parlamenter, herunder Folketinget - drøfter med mellemrum aspekter af konventionssystemet. PACE vælger EMDs dommere. Et stort og bredt flertal i PACE støtter det eksisterende konventionssystem.

Uden at skele til traktatretten mener Bryde Andersen, at en udmeldelse kan følges op af en fornyet indmeldelse, hvor Danmark tager forbehold for områder, hvor EMDs »dynamiske« fortolkninger særligt generer os (»os«?). Men Bryde Andersen må da vide, at i henhold til den internationale traktatret kan der ikke tages forbehold, som går imod en traktats formål. Bryde Andersens forbehold indebærer et brud med EMRK. Og medlemskab af EMRK er ikke en selvbetjeningsbutik.

Claus von Barnekow er seniorrådgiver, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, fhv. ambassadør. Tobias Stadarfeld Jensen er advokat med speciale i internationale menneskerettigheder.