Hvorfor kræve dobbeltuddannelse i en tid med lærermangel?

Lad universitetskandidater kvalificere sig direkte til folkeskolens lærerstillinger.

»Hvorfor er det vigtigt for eleverne at undgå, at nogle lærere har mere uddannelse end andre, når problemet er, at mange slet ikke har en?« skriver Jørn Bjerre. David Leth Williams/Ritzau Scanpix

I en kronik, bragt i Berlingske 16. april, argumenterer jeg for, at vi kan lære noget af de erfaringer, som foreningen Teach First – i et samarbejde med professionshøjskolerne – har gjort med at sende akademikere ud i folkeskolen. Pointen er, at processen må kunne foregå mere simpelt, uden om både professionshøjskolen og Teach First, simpelthen ved at man giver universitetsuddannede kandidater autorisation til at undervise i folkeskolen.

I en kommentar til kronikken 23. april vender formand for professionshøjskolerne, Stefan Hermann, retorisk sagen på hovedet. Han roser Teach First for at være dygtige til at rekruttere »meget motiverede«, og meget »overgennemsnitligt dygtige, afklarede og modne« merit-lærerstuderende og skriver som om, det var den mest naturlige ting i verden, at professionshøjskolen laver hold, der primært »er befolket af akademikere«.