Forsker: Vi skal ikke være så bange for akademiske skolelærere

Hvordan kan det være, at Teach first-kandidater, der er teoretisk uddannede, tilsyneladende ikke i samme grad døjer med det praksis-chok, som evigt plager kandidater fra den læreruddannelse, som er opbygget omkring en akse af praktikker? Og hvordan kan det være, at de teoretisk uddannede teach first-kandidater trives med at blive smidt direkte ud i praksis, når kandidater, der er blevet skefodret med praktiske eksempler, ikke føler sig klædt på til at løse praktiske problemer?

»Takket være 'Teach First' har vi nu fået en universitetsbaseret læreruddannelse. Det har vist sig at være en gevinst for folkeskolen. Hvorvidt dette også bliver tilfældet med en fri læreruddannelse, er det endnu for tidligt at sige,« skriver Jørn Bjerre. Niels Ahlmann Olesen / Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Da et flertal i Folketinget uden om regeringen for nylig gjorde det muligt at etablere en fri læreruddannelse, var det, som Marianne Jelved forklarede, med hensigten om at ægge til »ædel kappestrid« mellem de offentlige læreruddannelser og en kommende fri læreruddannelse. Forslaget repræsenterer dermed et historisk brud med årtiers uddannelsespolitik, hvis mål overordnet har været at samle de mellemlange uddannelser i få, store professionelt drevne koncerner, de danske professionshøjskoler.