Hvert år går ca. 15-20 procent af folkeskoleeleverne ud af 9. klasse uden at kunne læse. Hvad er det, vi gør forkert?

Selv folk med en akademisk uddannelse begår efterhånden de mest fatale fejl udi grammatikkens discipliner. Det er dog ikke kun skriftsproget, det er galt med, mange har store problemer med at læse efter endt folkeskoleforløb.

»Det at læse, er nok den vigtigste gave vi kan give børnene, og hvis det er håndskriften, der er katalysator til læsningens mysterium, så var det nok en god idé at lægge den bærbare lidt væk,« skriver Ingrid Slott. Anne Bæk

Danske skoeelever udsættes for et digitalt eksperiment, skriver Geeti Amiri i Berlingske 28. januar. Det er dejligt, at det nu er en lærer, der gør opmærksom på problemet og påpeger, at det måske kunne være den manglende fokus på det at skrive i hånden, der er årsagen til de manglende færdigheder i læsning og skrivning.

Tidligere chefredaktør og ministersekretær, Kresten Schultz Jørgensen, skrev i Berlingske 21. oktober 2021, at skriftsproget er det civiliserede samfunds fingeraftryk, og at vi igennem flere årtier har ladet de unge mennesker blive dårligere og dårligere til at skrive et korrekt dansk.